artikel

Buizen in greep van System88

Distributie Premium

Buizen in greep van System88

Meer veiligheid en een hoger rendement. Dhatec ontwikkelde een systeem waarmee buizen tijdens het transport rotsvast liggen op een vrachtauto of treinwagon. Veiligheidsrisico’s bij transport stalen buizen vormden een probleem. De oplossing lag en ligt in System88. Het is veiliger, voorkomt beschadigingen en er kan méér worden getransporteerd.

Dhatec, Line pipe Logistic Solutions, introduceerde vorig jaar het nieuwe systeem. Dankzij dit innovatieve product is buizentransport veiliger en efficiënter geworden. Fabrikanten van betonnen buizen herkennen de voordelen inmiddels ook. “We zijn daarom bezig het systeem aan te passen aan de wensen en diameters die zich voordoen op het vlak van betonnen buizen”, zegt Dhatec-directeur Fred Das.

 

Innovatie

Fabrikanten van buizen kunnen bij Dhatec producten en diensten afnemen waarin ze zelf niet voorzien. Het bedrijf uit Bergeijk is gebrand op innovatie. Vanuit die houding bedenkt en levert de onderneming oplossingen om buizen te beschermen en veilig te vervoeren.

Klanten van Dhatec produceren niet zelden buizen die tussen fabriek en eindbestemming een afstand van vele duizenden kilometers moeten afleggen. Bepaalde typen worden bijvoorbeeld vervaardigd in Duitsland, gaan per vrachtauto van fabriek naar een haven, per schip van de haven naar het Midden-Oosten en van de haven aldaar weer per vrachtauto naar de juiste locatie in de woestijn. Tijdens dat lange transport moet vanzelfsprekend de veiligheid zijn gegarandeerd. Buizen mogen niet losraken en gaan rollen.

Bij Dhatec hadden ze in 2003 al een tijdje een idee op de plank liggen om dit soort averij te voorkomen. Op dat moment kwam Fred Das in contact met Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers. Innovatieadviseur Bas Zijlmans van Syntens moedigde Dhatec aan het basisidee uit te werken voor de praktijk. Het leidde tot System88, een systeem waarop Dhatec nu octrooi heeft en dat het sinds vorig jaar uitstekend doet bij buizenfabrikanten, coatingbedrijven en transporteurs.

 

Hout onzeker

Das: “De stalen buizen waarover wij het hebben, beschikken vaak over een diameter van een meter en een lengte van twaalf tot achttien meter. Meestal worden ze op een vrachtauto of treinwagon gelegd in een systeem dat bestaat uit houten balken en blokken. Daarbij wordt gespijkerd. Niet bepaald een veilige methode, want een spijker kan losraken. Hout is een natuurproduct met alle onzekerheden die daarbij horen. Hout veroudert bijvoorbeeld. In het verleden hebben zich dodelijke ongelukken voorgedaan als gevolg van het falen van houten systemen.”

De oplossing die Das voor ogen stond, was een product van onder meer het beste kunststof materiaal, met een eenvoudige wijze van monteren en met een lange levensduur en goede controleerbaarheid. “Syntens heeft ons bijgestaan in de ontwikkeling. Zo liet de organisatie berekeningen controleren door het Duitse kennisinstituut TÜV Nord Strassenverkehr. Verder attendeerde Syntens ons op de WBSO, de subsidieregeling voor speur- en ontwikkelingswerk.”

 

Lagere transportkosten

System88 is de vrucht van al die activiteiten. Das: “Zware buizen hoeven niet langer te worden ondersteund met houten blokken. We hebben als alternatief een ideale combinatie gevonden. Op de bodem van een vrachtwagen of treinwagon bevestig je in de dwarsrichting een verzinkte balk. In de balk bevinden zich gaten waarmee kunststof wiggen worden aangebracht. Daartussenin kan je de buis neerleggen. Omdat er over de gehele lengte van de balk gaten zitten, is het mogelijk buizen van verschillende diameters te vervoeren. Bovendien kan op een laag buizen opnieuw een stalen profiel met blokken wiggen worden bevestigd, zodat kan worden gestapeld.”

Innovatieadviseur Zijlmans van Syntens: “De buizen liggen dus niet alleen stevig, je kunt ook meer vervoeren. Dat leidt tot lagere transportkosten. Ja, je kunt stellen dat Dhatec een veiligheidsprobleem heeft opgelost en tegelijkertijd een vervoermethode heeft ontwikkeld die op de langere termijn goedkoper is.”

 

Bijschrift foto 01: Bas Zijlmans (links), innovatieadviseur van Syntens, en Fred Das, directeur van Dhatec 

 

Bijschrift foto 03629: Een zinken balk en kunststof wiggen: de buis ligt rotsvast op de vrachtauto

 

Bijschrift foto 03: Dhatec bedenkt en levert innovatieve oplossingen om buizen te beschermen en veilig te vervoeren.

 

Kansen met veiligheid

“Méér oog voor veiligheid kan ook leiden tot een beter bedrijfsimago en méér opdrachten en dus méér omzet.” Het zijn de woorden van Niek van den Akker, bij Syntens de landelijke coördinator voor de sector Logistiek en Groothandel.

Evenals voor andere sectoren heeft Syntens een innovatieplan 2007 opgesteld voor bedrijven in de logistiek en groothandel. Een van de daarin gesignaleerde trends luidt: meer aandacht voor een prettig en veilig leef- en werkklimaat. Het is vooral op dát vlak waar Van den Akker de waarde herkent van System88 van Dhatec.

“Je ziet dat steeds meer bedrijven nadenken over veiligheid. Onveiligheid kan immers leiden tot bijvoorbeeld ongelukken en dat heeft onder meer imagoschade tot gevolg. De groeiende aandacht voor veiligheid biedt innovatiekansen. Als jij als bedrijf aan potentiële klanten duidelijk kunt maken veel waarde te hechten aan veiligheid, kan dat een sterk argument zijn om een opdracht binnen te halen. Zie innovatie op het vlak van veiligheid dus niet als een bedreiging, maar als een mooie mogelijkheid je te onderscheiden.”

 

Reageer op dit artikel