artikel

Access besteedt logistiek uit aan Seacon Logistics

Distributie

Logistieke kosten met 20 procent verlaagd, betere service, 15 tot 20 procent minder klachten

Logistieke kosten met 20 procent verlaagd, betere service, 15 tot 20 procent minder klachten

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Acces Business Group   Leverancier/dienstverlener: Seacon Logistics
Plaats: Venlo  
Branche: logistiek & transport   Bedrijfsgrootte: middelgroot: 100 – 399 werknemers
Bedrijfstype: Logistiek   Datum ingebruikname: 01-01-2006
Productnaam:  

De samenwerking tussen Seacon Logistics en Access Business Group is er één die met een hoofdletter S geschreven kan worden. Beide partners zitten letterlijk en figuurlijk héél dicht op elkaar, maar gunnen elkaar tegelijkertijd de ruimte om elkaars specialiteiten verder te ontwikkelen. En daarvan profiteert de gehele keten.

Access Business Group (ABG) verzorgt binnen Europa de complete logistieke keten voor Amway, een organisatie die door middel van het direct-selling-principe lichamelijke verzorgings-, huishoud- en voedingsproducten verkoopt via onafhankelijke, zelfstandige verkooppunten. “Een model waarin voor het begrip service een hoofdrol is weggelegd en dat dus ook hoge eisen stelt aan de logistiek”, weet Frank Timmers. Als director logistics Europe bij Access Business Group is hij verantwoordelijk voor het toezicht op de gehele logistieke keten.

Een taak die sinds eind jaren negentig wordt volbracht in samenwerking met Seacon Logistics. “Dat is uniek binnen ons concern”, vervolgt Timmers. “Alleen in Europa worden gedeeltes van het proces uitbesteed, maar uit interne benchmarking blijkt dat we de juiste keuze hebben gemaakt. De prestaties zijn optimaal, we zijn bijzonder flexibel en we besparen veel vaste kosten.”

Kruisbestuiving

In eerste instantie verzorgde Seacon alleen de warehousing en de im-/export voor ABG. Later kwamen er meer taken bij en nu worden vanuit Venlo 26 landen bevoorraad en wordt een complete Pick-Pack-operatie gerund voor dertien landen. “Een traject dat vlekkeloos en in een periode van slechts drie maanden is doorlopen, doordat de kennisoverdracht optimaal was verzorgd”, stelt Corné Geerts, director Seacon Logistics. “Maar voor zo’n kruisbestuiving aan kennis moet je elkaar wel blindelings vertrouwen. Anders gaat het mis.”

Een extra voordeel van die openheid is volgens Timmers dat dubbele functies overbodig zijn. “We hoeven geen personeel in dienst te nemen als Seacon al iemand op die functie heeft. Dit houden we graag zo. Wij vertrouwen volledig op onze partner.” Voor de invulling van een functie geldt eigenlijk maar één stelregel: als de taken dicht bij de klant komen, wordt de functie toegekend aan een ABG-medewerker. Speelt het operationele proces een belangrijkere rol, dan vult Seacon de functie in.

Korte lijnen

Wel worden medewerkers bij de partner geplaatst om lijnen zo kort mogelijk te houden en de flexibiliteit van het gehele proces te maximaliseren. Zo heeft bijvoorbeeld de operationele manager van ABG functionele verantwoordelijkheden binnen Seacon. De nauwe samenwerking, de openheid en het vertrouwen werpen voor beide vruchten af. De overallkosten zijn sterk gedaald, de flexibiliteit fors gestegen en het imago is beter dan ooit.

KENMERKEN

• European Regional Service Center in Venlo

• Seacon verzorgt voor ABG zeevrachtexpeditie, douane, warehousing, picking, packing, VAL en distributie

• Aantal medewerkers: 200

• Aantal containermoves per jaar: ± 2.500

• Aantal sku’s leverbaar en op voorraad: ± 3.300

• Orderlijnen per dag: ± 85.500

• Orders per dag: ± 9.000

RESULTATEN & BEPERKINGEN

• Logistieke kosten gereduceerd met circa 20 procent

• Serviceverlening is verbeterd; 15 tot 20 procent minder klachten

• Hogere flexibiliteit en leverbetrouwbaarheid

• Integriteit, openheid, eerlijkheid en vertrouwen zijn onmisbaar

Reageer op dit artikel