artikel

Dekker Transport klaar voor de toekomst

Distributie

Handmatig plannen op papier is bij Dekker Transport in Ouderkerk aan de IJssel vervangen door een nieuw TMS met een elektronisch planbord. Het uiteindelijke doel: alle data nog maar één keer invoeren.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in IT Logistiek op 1 juni 2005.

Handmatig plannen op papier is bij Dekker Transport in Ouderkerk aan de IJssel vervangen door een nieuw TMS met een elektronisch planbord. Het uiteindelijke doel: alle data nog maar één keer invoeren.

          

Dekker Transport in Ouderkerk aan de IJssel wilde een sprong vooruit maken op het gebied van automatisering. Met tachtig trekkende eenheden transporteert het bedrijf oliën en vetten voor de food- en non foodsector door heel Europa. Gelegen aan de IJssel en met ruim zeventig opslagtanks, verzorgt het bedrijf voor verschillende leveranciers van onder andere palmvetzuren en chocolade uit Zuid-Amerika, Azië en Afrika, die via de haven van Rotterdam worden aangevoerd, de gehele distributie in Europa.

        

Vanuit de opslagtanks worden ook mixen samengesteld aan de hand van de specificaties van de leverancier.

Sander Seppen, kwaliteits- en ICT-manager bij Dekker: ‘Voor het plannen van alle ritten gebruikten we een registratiesysteem waarin alle ordergegevens werden bijgehouden. Op basis van die gegevens maakten we handmatig op papier een planning. Om meer grip te hebben op de transporten en om klanten beter te kunnen informeren over de status van hun order, wilden we onze vrachtwagens uitrusten met boardcomputers, die we dan wilden koppelen aan het registratiesysteem.’

       

Het Dos-georiënteerde registratiesysteem, Roadrunner, bleek met de gesloten database echter vrijwel niet koppelbaar te zijn. Sander Seppen: ‘De beperkte functionaliteit zorgde er ook voor dat gegevens vaak meerdere malen moesten worden ingevoerd, met alle vertragingen en foutkansen van dien.

        

Daarnaast was er nog een aantal zaken die we anders wilden. Voor iedere afwijkende rapportage, zoals beladingsgraad, omzet per klant enzovoort, moesten we de leverancier inschakelen. Dat wilden we graag zelf kunnen doen. Ook wilden we af van de Dos-interface. Voor al die veranderingen zouden we apart moeten betalen en dan nog was het de vraag of bijvoorbeeld de koppeling met de boordcomputers uiteindelijk wel mogelijk was.’

     

Oracle-database

Voor de tankopslag maakt Dekker al sinds jaar en dag gebruik van een WMS van Cat Logic. Hiermee wordt het hele proces van inslag, uitslag, klant- en ordergegevens, inclusief functionaliteit voor het mengen van vloeistoffen, geregistreerd en worden vervolgens de factuurgegevens doorgesluisd naar Exact Globe 2003 Enterprise, het financiële systeem, voor de administratieve verwerking. Het systeem is voor Dekker vrijwel geheel aangepast om het hele tankopslagproces optimaal te kunnen ondersteunen.

        

Sander Seppen: ‘Gezien onze ervaringen met Cat Logic lag het voor ons voor de hand om als eerste met hen om tafel te gaan zitten voor een nieuw TMS-systeem. Vooral hun expertise op het gebied van bulk- en liquid-transporten konden we goed gebruiken. Bovendien zou een toekomstige koppeling tussen het tankbeheersysteem en het TMS, dat ook op ons lijstje stond, een stuk eenvoudiger zijn, als beide van één en dezelfde leverancier kwamen. Daarnaast waren er ook nog voordelen op het gebied van beheer en beheersbaarheid omdat we met één centrale server en één centrale Oracle-database zouden kunnen werken.’

      

Flexibiliteit

Sinds de implementatie van het Cat Logic TMS is er veel veranderd bij Dekker. Vooral op het bedrijfsbureau. Sander Seppen: ‘Eén van de belangrijkste verbeteringen is dat we naast de registratie van alle processtappen, nu ook het planningsproces hebben kunnen digitaliseren. Wat voorheen alles handmatig op papier moest worden gepland, wordt nu automatisch door het systeem gedaan. Alle ingevoerde orders komen terecht in een verzamelbak, van waaruit de planners op een elektronisch planboard met drag & drop ritten kunnen toewijzen aan de chauffeurs.’

         

Volgens Seppen is vooral de flexibiliteit een groot voordeel hierbij. Een verandering is even snel als gemakkelijk doorgevoerd. Bovendien houdt het systeem de veranderingen bij; bestaande gegevens hoeven niet opnieuw te worden ingevoerd. Alleen de losgegevens, zoals tijdstip en gelost gewicht, worden nu nog door de chauffeurs doorgebeld en vervolgens handmatig in het systeem ingevoerd. Als in de toekomst de vrachtwagens zijn uitgerust met boordcomputers, kan dat stuk van het proces ook automatisch worden verwerkt.

      

‘Het doel is om uiteindelijk te komen tot een éénmalige data-invoer. Het fundament daarvoor hebben we nu gelegd met het nieuwe TMS.’

    

Internet-portal

Seppen heeft de nodige plannen voor de toekomst, waarbij het vooral gaat om efficiency- en kwaliteitsverbeteringen. ‘Van hieruit kunnen we verder bouwen: een koppeling met het tankbeheersysteem, met de toekomstige boordcomputers, maar bijvoorbeeld ook een uitbreiding van de internet-portal, waar klanten real-time informatie kunnen vinden over hoeveel product er nog in de tank bij Dekker ligt opgeslagen, welke opdrachten al zijn uitgevoerd, wat de status van andere orders is, enzovoort.’

         

Ook de interne processen kunnen volgens Seppen nu in vergaande mate worden gestroomlijnd. Zo kan met de koppeling tussen het tankbeheerssysteem (WMS) en het TMS informatie over zaken als laadgewicht en tijdstip van laden worden uitgewisseld, maar ook informatie over bijvoorbeeld het schoonmaken van de tanks en de opleggers. In het geval van voedingsmiddelen verloopt dat volgens strikte wettelijke regels, wat geregistreerd wordt in de Cleaning-module van Cat Logic. Al die gegevens moeten vervolgens ook terug te vinden zijn in de vrachtbrieven. Van iedere kamer in de oplegger moet zijn vastgelegd wanneer en volgens welk wasprotocol deze het laatste is gereinigd, maar bijvoorbeeld ook welke producten er in de drie voorgaande transporten in de betreffende kamer zijn vervoerd.

        

Strategische beslissingen

Een ander aspect dat nog wordt bekeken is wat de vestiging in België gaat doen. Daar wordt nu nog met Roadrunner gewerkt. Sander Seppen: ‘Het is de bedoeling dat België volgend jaar ook overstapt op Cat Logic, maar of dat een lokale implementatie gaat worden, of dat ze bijvoorbeeld via Citrix aanhaken op het systeem in Ouderkerk aan de IJssel, is nog niet duidelijk. Op zich kunnen we werken met twee aparte implementaties, want ieder heeft zijn eigen wagenpark.’

         

Ook zonder de uitbreidingsplannen is Sander Seppen tevreden over het resultaat. ‘We hebben een behoorlijke efficiencyslag gemaakt, waarbij we met dezelfde mensen meer werk kunnen verzetten. Daarbij kunnen we nu veel flexibeler en slagvaardige opereren. Zeker in de markten waarin wij ons bevinden is dat niet onbelangrijk. Nu we met één centrale Oracle-database werken, kunnen we met Crystal Reports iedere gewenste rapportage maken. Hierdoor hebben we een veel beter inzicht in wat we wanneer doen en tegen welke kosten. Bovendien kunnen we nu zeer snel alle benodigde informatie boven tafel krijgen voor strategische beslissingen, waardoor we sneller kunnen reageren op marktontwikkelingen.’

      

Kaders bij artikel:

     

IMPLEMENTATIE CAT LOGIC BIJ DEKKER TRANSPORT

Bedrijf

Bedrijfsnaam: Dekker Transport BV

Onderdeel van: Dekker Groep

Plaats: Ouderkerk aan de IJssel

Soort bedrijf: Internationaal wegtransporteur

Medewerkers: 65 (NL), 40 (B)

Omzet: e 20 miljoen (Dekker Groep)

Implementatie

Softwarepakket: Cat Logic Cat4RoadHaulier (TMS Liquid & Bulk)

Datum live: januari 2005

Aantal users: 6

Kosten na implementatie: e 65.000

Kosten tot nu toe: e 55.000

       

CAT LOGIC

Cat Logic was bij de oprichting in 1989 gericht op het automatiseren van logistieke functies bij havengerelateerde bedrijven. Sindsdien is het uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met zo’n zestig mensen en vestigingen in Rotterdam (hoofdkantoor), Oxford en Keulen. De focus ligt nog steeds op de logistiek met als specialisme Intermodaal. Cat Logic biedt volledige automatiseringsoplossingen op basis van Oracle/NT/Java. Het portfolio bestaat uit verschillende managementsystemen, waaronder: Container-management (CMS), Warehouse-management (WMS), Transport-management (TMS), Forwarding-management (FMS) en Rail-management (RMS).

Meer informatie: www.catlogic.com.

              

DEKKER GROEP

De Dekker Groep, met vestigingen in Ouderkerk aan de IJssel (NL), Dendermonde (België) en en Pobiedziska/Poznan (Polen), is sinds de oprichting in 1899 nog altijd een familiebedrijf. Gespecialiseerd in opslag, transport en distributie van oliën en vetten voor de food- en non foodsector, verzorgt het bedrijf voor verschillende leveranciers uit Zuid-Amerika en Azië de gehele Europese distributie. Met ruim zeventig verwarmde rvs-landtanks, opslagloodsen en uiteenlopende andere faciliteiten voor onder andere het mengen van vloeistoffen, en tachtig trekkende eenheden is Dekker Groep (ISO-9001:2000 en ISO-14001 gecertificeerd) één van de grootste transporteurs op het gebied van chocoladevervoer.

Meer informatie: www.dekkergroep.com.

 

Reageer op dit artikel