nieuws

FNV: ‘Boete voor Ikea-transporteur Brinkman een lachertje’

carrière & mensen 5154

Transportbedrijven die zich schuldig maken aan het uitbuiten van hun personeel komen er vaak met een lage boete van af. Dit blijkt uit onderzoek van FNV. Volgens de bond is het beleid van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) om de boetes fors naar beneden bij te stellen als een transporteur bijvoorbeeld voor het eerst in de fout gaat.

FNV: ‘Boete voor Ikea-transporteur Brinkman een lachertje’

In het actualiteitenprogramma EenVandaag zegt Edwin Atema van FNV dinsdag dat de boetes ‘een echt lachertje zijn‘. “Dit calculeert zo’n groot transportbedrijf gewoon als bedrijfsrisico in”, beweert de vakbondsbestuurder, die zijn uitspraak baseert op de boete die ILT Ikea-transporteur Brinkman Trans Holland eind vorig jaar oplegde. Het transportbedrijf uit Emmen kreeg zoals inmiddels bekend het ernstige verwijt van de inspectiedienst dat het nauwelijks rust- en rijtijden bijhield en bovendien werd er volop gebruik gemaakt van schijnconstructies om de CAO te omzeilen.

‘Brinkman krijgt veel lagere boete’

Nu blijkt echter dat het transportbedrijf er volgens FNV waarschijnlijk met een veel lagere boete van afkomt, dan zou worden verwacht op basis van de geconstateerde overtredingen. FNV rekende volgens eigen zeggen uit dat Brinkman op basis van inspectierapporten zich schuldig zou hebben gemaakt aan misdrijven voor een bedrag van 356.000 euro. Het aantal waarschuwingen kwam uit op een bedrag van maar liefst 560.000 euro. EenVandaag verklaart ook inzage te hebben gehad in de stukken van de ILT die FNV in handen kreeg na een WOB-procedure.

Boete bedraagt slechts 61.500 euro

Volgens FNV hoeft het transportbedrijf waarschijnlijk niet het volle pond te betalen voor deze overtredingen. Dat komt, zo constateert de bond, omdat het beleid bij de ILT is om opgelegde boetes fors naar beneden bij te stellen als een bedrijf bijvoorbeeld voor het eerst tegen de lamp loopt. Hierdoor zal Brinkman waarschijnlijk maar 61.500 aan boete hoeven te betalen.

‘Bedrijven hebben lak aan de regels’

Atema vindt het onbegrijpelijk dat Brinkman er met zo’n lage boete van afkomt. “Dit soort boetes zijn echt een lachertje, daar liggen ze niet wakker van bij dit soort bedrijven. Terwijl hier echt om een bedrijf gaat die lak heeft aan de regels en personeel stelselmatig uitbuit.”

‘Pakkans is enorm laag’

Ook zegt de vakbondsbestuurder dat de kans dat transportbedrijven als Brinkman tegen de lamp lopen heel klein is. “De pakkans is echt enorm laag. Bij dit bedrijf kwam bijvoorbeeld in 5 jaar tijd maar 1 keer een inspecteur langs. En dan hebben ze beet en komt een bedrijf er zo makkelijk van af.”

Boete is niet afschrikwekkend

Hoogleraar arbeidsrecht Evert Verhulp zegt tegen EenVandaag dat hij verbaast is over de hoogte van de boete die Brinkman waarschijnlijk krijgt opgelegd. “Het gaat hier om ernstige schendingen van de rust en rijtijdenwet, dus ook om verkeersveiligheid. Zo’n boete werkt dan niet bepaald afschrikwekkend.” Ook is het volgens de hoogleraar oneerlijk naar bedrijven die zich wel aan de regels houden. “Bedrijven die zich keurig aan de wet houden worden op deze manier weg geconcurreerd, dat moet je absoluut niet willen.”

Brinkman wil extra informatie ontvangen

Bij monde van advocaat laat Brinkman Transport weten niet inhoudelijk te willen reageren omdat de zaak nog in behandeling is. Het enige wat de advocaat kwijt wil, is dat er ‘op dit moment sprake is van een zienswijze procedure bij de ILT, hetgeen betekent dat de zaak nog in behandeling is. Brinkman BV wil nog extra informatie en stukken aanleveren in deze procedure.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels