nieuws

Webwinkels kampen met groot tekort logistiek personeel

carrière & mensen 5323

Met het groeiende aantal webwinkels, zit ook de vraag naar personeel in de lift. Volgens UWV, dat informatie inwon bij vijf grote webwinkels, is er steeds meer behoefte aan met name logistiek personeel, ict’ers en inkopers. De instantie deed onderzoek bij Coolblue, Bol.com, Wehkamp, FonQ en Picnic.

Webwinkels kampen met groot tekort logistiek personeel

Bij twee derde van de vacatures gaat het om middelbare en hogere beroepen. Bij de totale detailhandel is dit maar een derde. Webwinkels hebben, naast lager opgeleid logistiek personeel, ook behoefte aan middelbaar geschoold personeel, zoals administratieve krachten op het hoofdkantoor. Verder zijn ze volgens de opstellers van het UWV-onderzoek Kansen in webwinkels’ (download pdf) naarstig op zoek naar hoogopgeleide ict’ers, zoals data-analisten, ontwikkelaars en testers. Aan deze hoogopgeleide krachten is een groot gebrek. Daarom halen de webshops dit personeel steeds vaker uit het buitenland.

Logistiek personeel lager opleidingsniveau

Ook laag opgeleid logistiek personeel is overigens lastig te vinden, onder meer door het volgens UWV ‘negatieve imago van het beroep’. Het is vaak zwaar werk en de werktijden onregelmatig. Laat onverlet dat het logistieke deel van een webwinkel organisatie, goed is voor 50 tot 60 procent van het personeel. Het resterende percentage werkt in de klantenservice. Het logistieke personeel heeft gemiddeld genomen een lager opleidingsniveau en werkt veelal in ploegendiensten en op onregelmatige tijden. Het werk wordt bepaald door piekmomenten, zoals de decembermaand; er werken vaker mensen op flexibele basis.

Hoogste omzet bij Bol.com,Coolblue en Wehkamp

Momenteel zijn er in Nederland circa 37.000 winkels die zich uitsluitend op de onlineverkoop richten. Het aantal banen bij webwinkels groeit snel. De afgelopen vier jaar nam het aantal arbeidskrachten jaarlijks met 16 procent toe naar ruim 60.000 in 2016. De omzet steeg jaarlijks met 22 procent tussen 2014 en 2016.  Van de ruim 8 miljard euro die het afgelopen jaar bij webwinkels werd omgezet, was volgens het UWV een kwart afkomstig van de drie grootste spelers: Bol.com, Coolblue en Wehkamp.

Online bestedingen naar 15,7 miljard euro

Ook dit jaar groeit de webwinkelmarkt fors blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van Thuiswinkel.org. In de eerste negen maanden van dit jaar kwamen de online bestedingen van de Nederlandse consument uit op 15,7 miljard euro, een stijging van 14 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2016. Met de feestdagen in het vooruitzicht worden de bestedingen in het vierde kwartaal geschat op 7 miljard euro door de branche-organisatie, waarmee de totale online omzet dit jaar op 22,7 miljard euro uitkomt. Dit zou een stijging betekenen van 14 procent ten opzichte van 2016. Het totale aantal online aankopen over 2017 komt naar verwachting uit op 201 miljoen, een groei van 17 procent ten opzichte van 2016.

Reageer op dit artikel