nieuws

Damen Shipyards wint Nederlandse Logistiek Prijs 2017 vanwege ‘slim netwerken’

carrière & mensen 2480

Scheepsbouwer Damen in Gorinchem heeft een plekje verworven op de inmiddels imposante lijst bedrijven, die om hun logistieke visie en prestaties een bijzondere onderscheiding hebben gekregen. De Nederlandse Logistiek Prijs gaat naar dit bijna 90 jaar oude bedrijf, dat slim omgaat met productiecapaciteit en voorraden.

Damen Shipyards wint Nederlandse Logistiek Prijs 2017 vanwege ‘slim netwerken’

Logistiek is ook voor Damen Shipyards een belangrijke voorwaarde om succesvol te zijn, ook al houdt de scheepsbouwer zich niet per definitie aan wat de logistieke leerboekjes voorschrijven. Jason Bronscheer, directeur operations support (waar ook logistiek onder valt), liet zich tijdens de uitreiking  van de Nederlandse Logistiek Prijs in de Jaarbeurs de lovende woorden welgevallen, maar bleef keurig met beide benen op de grond. “Er valt zeker nog het nodige te verbeteren in de nog altijd wat conventionele manier van plannen en in de samenwerking binnen de supply chain. Dat kan scherper. Daar valt zeker nog winst te behalen en deze prijs is daarbij een mooie opsteker.” Damen volgt Auping op die de prijs in 2016 won.

Produceren op voorraad

Een belangrijke pijler voor het succes van Damen is het modulaire bouwen van schepen en gecombineerd met slimme transport en assemblage. Damen is enige jaren geleden afgestapt van het op voorraad bouwen van casco schepen (dat betreft ongeveer 20 procent van de kosten van volledig afgewerkt schip) en bouwt nu populaire scheepstypes zoals sleepboten op voorraad. Belangrijkste reden is dat het achteraf inpassen van motoren en andere uitrustig bijzonder lastig en duur is als het casco al volledig is geassembleerd. Productie van de casco’s gebeurt in bijna alle gevallen buiten Nederland met onder meer werven in Roemenië, Polen en in China. Het grootste deel van de waarde van het schip wordt toegevoegd in Nederland. Een groeiend deel van de klanten wil niet wachten op de gebruikelijke levertermijnen van maanden waar sommige leveranciers mee werken.

Slimme afstemming productie en logistiek

Juryvoorzitter prof. Jos van Hillegersberg wees bij de uitreiking op de ingewikkelde situatie waarin Damen vaak verkeerd als het gaat om de keuze van productielocatie. “Soms zijn er politieke afwegingen, die Damen er toe doen besluiten om in bepaalde landen productie te laten gebeuren. Dankzij het modulaire ontwerp vindt  in een later stadium de eindassemblage plaats op de beste plek en het juiste moment. Damen doet dat op een uitstekende manier door een hele slimme afstemming tussen productie, logistiek en service en dat wereldwijd.”

Voorbeeldfunctie voor de hele sector

Het modulaire productieproces is volgens het juryrapport uniek in de scheepsbouw en biedt inspiratie voor een breed doelpubliek. Het resulteert bij Damen niet alleen diverse kostenvoordelen in de keten maar het laat hen ook toe om nieuwe diensten te bieden. Per bouwproject weet het bedrijf in te spelen op specifieke afbouweisen bij de klant en op beschikbaarheid van capaciteit en competenties op de verschillende werven wereldwijd. Ingenieuze transportoplossingen zorgen ervoor dat de modules effectief kunnen worden verplaatst en later geassembleerd, aldus de jury.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels