fotoreportage

Digitalisering en innovatie key op LMvhJ-finaledag

carrière & mensen 1221

De Logistiek Manager van het Jaar finaledag afgelopen donderdag was een dag bomvol kennis en innovatie. Naast dat de LMvhJ-finalisten en de Jong talenten zichzelf voor de laatse keer mochten presenteren en de ware gamechanger kwam boven drijven, was er dit keer veel te doen en ervaren op het centrale plein op het gebied van digitalisering en innovatie.

Digitalisering en innovatie key op LMvhJ-finaledag
Logistiek Manager van het Jaar

De finaledag in de Jaarbeurs in Utrecht stond in het teken van digitalisering en innovatie. Zo was de hyperloop van TU Delft er te zien en kon men ervaren hoe het is om met een hololens te orderpicken. Het programma werd afgewisseld met inhoudelijke sessies met interessante sprekers waar volop werd doorgepraat en de vraag werd gesteld ‘hoe innovatief we eigenlijk in de logistiek?’.

Een aantal take aways van de dag:

“Start ups en jongeren halen je in als je niks doet met de innovaties van vandaag”, aldus Lex Knape van Ortec tijdens de sessie ‘Hoe creeer je waarde met Big data’ van Type2Solutions, Evofenedex, Ortec en Logistiek. “Data is grondstof waar je leuke dingen mee kunt doen. Kostenverlagende producten en diensten mee ontwikkelen, maar je moet wel creatief durven te zijn.”

Aan de slag met innovaties lukt niet iedereen. Slechts twee procent van de bedrijven lukt het om de wereld van exploiteren (managen) samen te voegen met de wereld van exploreren (leiderschap), bleek uit de sessie over ‘Digitalisering en nieuwe technologie’ van DHL, CGI en DeliveryMatch. Velen denken nog ‘het zal mijn tijd wel duren’ en uit het publiek blijkt verder dat er ook vraagtekens worden gezet bij de veiligheid van bijvoorbeeld het gebruik van een Google Glass in de praktijk.

Volgens visionair Ruud Veltenaar, die met zijn inspirerende key note de dag afsloot gaan we toe naar een hele andere wereld. “De focus gaat van welvaart naar welzijn. Van ik naar wij. Van verdienmodellen naar meerwaardemodellen.” Social progress indicatoren en wat je als bedrijf aan ‘business for good’ doet, wordt volgens Veltenaar steeds belangrijker.

LMvhJ-verkiezing

Waar de dag om draait is natuurlijk de uitverkiezing van de nieuwe ambassadeur van Logistiek Nederland: De Logistiek Manager van het Jaar 2016. Marc van het Bolscher (Tanatex) ging er met de trofee vandoor. Hij implementeerde een S&OP proces wereldwijd. “In plaats van ellenlange e-mails sturen, praten we met elkaar en werken we naar oplossingen toe. Ik ben nog niet klaar, de fundering staat, nu ga ik het huis afmaken.” Van het Bolscher wist een besparing van 14 procent te realiseren bij de outbound logistiek. Daarnaast is de leadtime met 7 dagen verkort. Zijn project sprong bij de jury het meeste in het oog daarmee liet Van het Bolscher zijn medekandidaten Arie van der Tempel (EBI) en Mark Bär (Stamhuis) achter zich.

Talent laat van zich horen

Dat de seniorgeneratie ook nog veel kan opsteken van de jongere generatie bleek uit de finale van de verkiezing Jong Talent van het Jaar. De drie kandidaten Jan Minnee (Retourplaza), Fleur Straathof (Vanderlande), Luc de Jong (CEVA) mochten allemaal hun verhaal pitchen. Jan Minnee kwam als winnaar uit de bus door stemmen van het publiek. Hij weet met zijn bedrijf Retourplaza een groot probleem binnen e-commerce, namelijk retouren, op een unieke manier aan te pakken. “We geven een product een nieuw leven en halen daarmee voor webshops de maximale waarde uit retourartikelen”, aldus Minnee. Jurylid Mirthe Marechal: “Iets compleet nieuws bedenken en dan anderen daarin meekrijgen. Heel knap!”

Bekijk de foto’s.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels