blog

Hoe zorg je voor meer succesvolle verbeteringen?

carrière & mensen 608

Continu Verbeteren zorgt voor betere prestaties, tevreden klanten en betrokken medewerkers. Het is lastig, Zo zorg je voor meer succesvolle verbeteringen.

Hoe zorg je voor meer succesvolle verbeteringen?
Willem Nooij

In het begin van continu verbeteren is het van belang dat medewerkers verbetersuggesties durven en kunnen aandragen. In de praktijk zien wij 2 vormen: er komt snel een hele waslijst met suggesties of er komen nauwelijks suggesties. De laatste situatie komt veelal omdat er in het verleden wel aandacht is geweest voor continu verbeteren, maar dat de uitvoering hiervan niet succesvol is geweest en daardoor is nu het vertrouwen gering.
De succesvolle uitvoering van continu verbeteren wordt ook bepaald door de opvolging die aan ingebrachte verbetersuggesties wordt gegeven. En het wordt bepaald door de manier waarop een verbetersuggestie gerealiseerd wordt. De Plan-Do-Check-Act cyclus zoals beschreven in het tweede artikel is zeer bepalend voor een succesvolle realisatie van een verbetering.

continu-verbeteren

Succesvoller door Lessons Learned

Opvallend is dat elke PDCA-cyclus afgesloten hoort te worden met een evaluatie en een zogenaamde Lessons Learned, maar dat deze lessons learned in de praktijk zelden gebruikt worden bij de start van een nieuw project of nieuwe verbeteractie. Anders gezegd we laten een belangrijke kans liggen om te leren van eerdere verbeteringen en beter te worden in continu verbeteren.

Samenvatting van de vorige 3 artikelen
1.      in het eerste artikel is aangegeven dat Continu Verbeteren gericht is op veel kleine verbeteringen in plaats van grote tijdrovende projecten. De ideeën van de medewerkers zorgen voor betere prestaties en voor meer plezier en betrokkenheid bij medewerkers;2.      in het tweede artikel is aangegeven uit welke onderdelen Continu Verbeteren bestaat en wat het belang van de PDCA-cyclus is;

3.      in het derde artikel is aangegeven wat van medewerkers en van leiding verwacht wordt om succesvol te zijn met continu verbeteren.

 

Meer verbetersuggesties door Like, Follow en Share

Het proces van Continu Verbeteren zorgt bij een organisatie van bijvoorbeeld 200 medewerkers voor minimaal 200 verbetersuggesties per jaar. Een goede registratie is hard nodig ook om de transparantie te vergroten. Gelukkig zijn er naast Excel of Trello ook gespecialiseerde tools voor het registreren en volgen van verbetersuggesties zoals Kainexus, Cierpa en de BCV-Toolbox.

continu-verbeteren-1

Door een verbetersuggestie een ‘Like’ te geven kan je het team wat werkt aan deze verbetersuggestie steunen. En doordat iedereen inzicht (transparantie) heeft in alle verbetersuggesties ontstaan er meer verbetersuggesties. Medewerkers zien dat continu verbeteren ook in de andere teams leeft en dat stimuleert. Dit effect kan worden versterkt door een collega te attenderen op een verbetersuggestie via de ‘Share’ functie of doordat een medewerker een interessante verbetersuggestie volgt, simpel via de ‘Follow’ functie.

Succes vieren

Succes boeken is belangrijk, maar wellicht is het vieren van succes nog wel belangrijker om te zorgen voor meer succesvolle verbetersuggesties. In de praktijk zegt iedereen hier ja tegen maar de uitvoering blijft toch vaak achterwege.
Succes vieren wil niet zeggen dat bij elke verbetering de vlag uit moet, maar even een bedankje of een rondje gebak is vaak al prima. Het vieren van succes geeft medewerkers niet alleen een goed gevoel maar het laat ook zien dat continu verbeteren belangrijk is.

In het volgende artikel zetten we alle Succesfactoren voor continu verbeteren op een rij.

Auteur Willem Nooij is eigenaar van VAViA

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels