blog

LEAN van ‘Leg Ergens Anders Neer’ naar ‘Leer Een Ander Nadenken’

carrière & mensen 3023

LEAN is in bij verbeterprocessen. Vooral bij logistieke organisaties: ‘Lean and Green’ of ‘Lean and Mean’. Velen zijn druk met het zaken als het ‘voorkomen van verspillingen’ en passen lean technieken toe. De vraag is echter of het begrip lean wel goed wordt gebruikt.

LEAN van ‘Leg Ergens Anders Neer’ naar ‘Leer Een Ander Nadenken’
Hessel Visser

Het overkwam me enkele jaren geleden op de werkvloer bij een constructiebedrijf. Daar hadden we een eerste verbeterproces opgezet. Het werd gezien als een eerste stap richting LEAN. We startten met een eenvoudige 5S-aanpak.

Weerstand

Het betrof het opruimen en herstructureren van het hijsmateriaal. In eerste instantie leek dat ook goed te werken. Het management vond het echter nog niet nodig om dit verbeterproject breed uit te rollen omdat het op dat moment ook erg druk was in het bedrijf. Niet alle directieleden waren ook allemaal even enthousiast. Ook bij het personeel begon er weerstand tegen al dat nette gedrag. Ze wilden allemaal hun vrijheid hebben om te doen wat er nodig was met al dat hijsmateriaal.

Collegereeks Logistiek Management

U wilt u zich als logistiek manager ontwikkelen tot een strategische gesprekspartner?
Tijdens de collegereeks Logistiek management krijgt u handvatten en kennis aangereikt van gerenommeerde hoogleraren en experts om dat doel te realiseren.

Oude manier

Na verloop van tijd werd deze eerste stap richting LEAN zelfs vertaald door een aantal medewerkers als: Leg Ergens Anders Neer. Deze medewerkers waren van de oude manier van werken: denk vooral aan je zelf, lost het probleem ter plekke op en laat de ander met de shit zitten. Zien we dit niet vaker in onze omgeving? Verschuif het probleem maar naar een ander.

Chaotisch

Enige jaren geleden maakte ik met een manager van een distributiecentrum een rondje door hun opslagruimte. Verzamelwagen reden langs de stellingen en haalden hun producten uit de dozen. De stapels dozen op de pallets veranderden langzaam van nette stapels in chaotische plekken.

Knipsel

Negatieve spiraal

Iemand greep mis in een doos, omdat deze leeg was. Deze doos was echter niet opgeruimd door zijn voorganger, want die had zo’n haast. En wat deed de orderverzamelaar? Hij pickte uit de volgende doos en de lege liet hij staan. “Leg (het probleem) Ergens Anders Neer”. Zo kom je vaak in een negatieve spiraal terecht. En dat blijkt vaker voor te komen dan u misschien denkt.

Hoe moet dat dan anders?

Strenge regels invoeren? Dat helpt even. Het moet structureel aangepakt worden en van hoog tot laag en andersom ingevoerd worden. We moeten anders leren denken. Haastige spoed is vaak maar even goed en laat een spoor van ellende achter.

Denkproces moet anders

De oplossing voor het echte verbeteren begint bij ons denkproces. Denkend van uit de vraag van de klant moeten we ons proces continu op orde hebben. Haast moet uitgebannen worden. Zo kwam ik tot het idee om LEAN te vertalen naar Leer Een Ander Nadenken of misschien ook wel Leer Eens Anders Nadenken.

Dit is maar een kleine bloemlezing uit de vele voorbeelden die ik in mijn 40-jarige werk heb gezien en nog steeds zie. Veel van die ervaringen wil ik met u delen tijdens het college dat ik geef over Lean Management tijdens de Collegereeks Logistiek Management.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels