artikel

Dit is het 1e volwaardige chauffeurshotel in Nederland

carrière & mensen 32943

Niet slapen in de vrachtwagen, maar in een chauffeurshotel. Voor de honderden chauffeurs van Don Trucking wordt dat realiteit. De logistiek dienstverlener bouwt in Ulft een eigen onderkomen voor zijn Oost-Europese truckers. Ook in Venlo wordt een overnachtingsplek gerealiseerd. “Zij verdienen het.”

Dit is het 1e volwaardige chauffeurshotel in Nederland

Wie de straat binnen komt rijden, vermoedt niet dat hier over enkele maanden tientallen vrachtwagenchauffeurs overnachten. Aan de rand van het Achterhoekse dorp Ulft staat in een woonwijk een oud, verlaten schoolpand. In juni moet de voormalige huishoudschool getransformeerd zijn in een hotel voor chauffeurs. Logistiek dienstverlener Don Trucking, die rijdt in opdracht van verladers, heeft besloten zijn chauffeurs in ‘nette omstandigheden’ van hun weekendrust te laten genieten. Don de Jong, eigenaar: “Die chauffeurs rijden 4 tot 6 weken aan één stuk voor ons. Ze zitten dus al die tijd in hun cabine. Ik denk dat het beter is voor de chauffeurs als ze af en toe uit die vrachtwagen komen en kunnen ontspannen. Dat is niet alleen beter voor de chauffeur zelf, maar ook voor de verkeersveiligheid.”

Stroomversnelling chauffeurshotel

De Jong speelde al langer met het idee. Door de uitspraak van het Europese Hof van Justitie eind december, die slapen in de cabine in het weekend verbiedt, kwam het plan in een stroomversnelling. De zogenoemde wekelijkse rusttijd van 45 uur – die onder voorwaarden tot 24 uur kan worden ingekort – doorbrengen in de cabine druist duidelijk in tegen de doelstelling van de EU-wetgeving om de arbeidsomstandigheden van bestuurders te verbeteren, aldus het hof. Om boetes van onder meer ILT te voorkomen, moeten er stappen worden gezet.

 

 

chauffeurshotel

De verbouwing is in volle gang. Juni moet het hotel gereed zijn.

 

 

De Jong doet dat omdat het nu ook financieel kan. De uitspraak zorgt er voor dat de eigenaar zijn investeringen deels kan doorberekenen aan zijn opdrachtgevers. “Ik moet uitleggen wat we doen en waarom én dat we dubbel investeren. Want ik breng de chauffeurs nu nog naar hotels, terwijl we aan het verbouwen zijn. Maar de reacties zijn positief. Ook verladers moeten iets met dit onderwerp, het gaat om menselijke waarde.”

26 slaapplaatsen

Maar voordat de 235 chauffeurs uit Polen, Roemenië en Oekraïne van Don Trucking kunnen slapen en ontspannen in Ulft moet er nog hard worden gewerkt. En dat wordt er. Het is vooral breek- en sloopwerk als Logistiek op bezoek is. Herrie overal, maar dat kan het enthousiasme van De Jong niet drukken tijdens de rondleiding door het twee verdiepingen tellende gebouw. Het pand meet 1.700 vierkante meter. 1.000 hiervan krijgt een hotelfunctie.

 

chauffeurshotel

 

Op de eerste verdieping worden 26 slaapplaatsen gerealiseerd. De chauffeurs kunnen straks overnachten in kleine slaapzalen met één of twee stapelbedden per kamer. In totaal komen er 26 slaapplaatsen. Maar alleen bij een overnachtingsplek blijft het niet. De chauffeurs krijgen straks ook de beschikking over een relaxruimte met een tafeltennistafel, een televisie en een kleine fitnessruimte. Daarnaast wordt er voor ze gekookt en krijgen ze een ontbijt. De patio kan dienen als barbecueplek. “De mensen krijgen het fijn hier, en dat mag toch? Ze zijn 4 tot 6 weken onderweg.”

Kunstatelier en B&B

Naast slaapzalen komen er ook twee tweepersoonskamers. De Jong heeft grotere plannen met het pand. Om het rendabel te maken, chauffeurs overnachten alleen op zaterdag en zondag, wil hij het hotel ook beschikbaar stellen als B&B en voor grote groepen, bijvoorbeeld scholen. De overige 700 vierkante meter wordt ingericht als kantoorruimte en kunstatelier: “Een uit de hand gelopen hobby.”

Parkeerplaats vrachtwagens

De chauffeurs parkeren hun trucks bij de oude grensovergang van Beek (Gld.). Zij worden daar gehaald en gebracht door een busje. Dat busje zal ook gaan pendelen tussen Rotterdam en Ulft. In Venlo heeft Don Trucking een unit laten opbouwen van 260 m2 met in totaal zo’n 30 slaapplaatsen. Daarin komen sanitair, douches en een keuken. 20 vrachtwagens kunnen hier parkeren op een omheind parkeerterrein met camerabewaking. De parkeergelegenheid bij de grensovergang in Beek moet nog worden gerealiseerd. De Jong wil met zijn oplossingen een voorbeeld zijn voor de transportbranche. ”Ik ben op dit moment de eerste, hopelijk blijf ik niet de enige.”

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels