artikel

‘Investeren in dataverrijking betaalt zich altijd uit’

carrière & mensen Premium 1183

‘Investeren in dataverrijking betaalt zich altijd uit’

De aandacht voor data-analyse, datascience en machine learning in de logistiek groeit. Frank Ferro (directeur Insights bij PostNL) is ervan overtuigd, dat de investeringen die PostNL doet op datagebied, zich gaan uitbetalen.

Van directeur IT Logistic Solutions werd Frank Ferro directeur Insights bij PostNL. Dat is een voor de hand liggende switch. Hij is er, zeker gezien de enorme aandacht voor
data-analyse, datascience en machine learning, bijzonder goed op zijn plek. Ferro is ervan overtuigd, dat de investeringen die PostNL doet op datagebied, zich gaan uitbetalen. Nu al kan hij mooie prestaties overleggen, behaald dankzij investeringen in algoritmes en inzichten om processen efficiënter te maken.
Een frisse blik op zaken haalt hij mede uit maandelijkse bezoeken aan andere bedrijven dan PostNL, zo vertelde hij onlangs in een presentatie tijdens de Collegereeks E-logistics aan Nyenrode. Een eigen data-afdeling – het Analytics Center of Excellence (ACE) – op het hoofdkantoor speelt een hoofdrol in de plannen van het post- en logistieke bedrijf.
Van een briefpostverwerkende organisatie transformeert de onderneming in een post- en pakkettenbezorger met een steeds groeiende dienstverlening voor e-commerceoperaties. Het belang van juiste data, inzichten en algoritmes neemt  sterk toe. Ferro zegt zelf veel waarde te hechten aan ‘vrijheid in verbondenheid’. Hij gunt het zijn team ook. Dit team van data scientists en data engineers gedijt wat hem betreft bij een bepaalde vrijheid om te zoeken naar nieuwe slimmigheden. “Ik schep de kaders waarbinnen ze de ruimte krijgen om te werken aan zaken als zelflerende algoritmes.”

Vanwaar de overstap?

“Die stap lijkt minder groot dan hij is. Ik was in mijn tijd als IT-directeur ook verantwoordelijk als manager van het ACE. Bovendien heb ik een IT-achtergrond. PostNL zocht destijds iemand met sales affiniteit en IT-ervaring, met als doel om de balans te verbeteren tussen het rationaliseren van de IT en het aantrekken van nieuwe klanten. Als directeur Insights stuur ik een nieuw team aan van data- en modelgedreven mensen. Het team bestaat uit dertig mensen, maar binnen PostNL bestaat een datagedreven community van meer dan honderdvijftig personen. De noodzaak om ons vol op de beschikbare data en het slimmer werken met data te richten is er, want door de enorme groei van e-commerce zullen we als PostNL nog efficiënter en klantgerichter moeten werken. Vanwege de grote daling bij de postverwerkende processen zal hier hetzelfde moeten gebeuren.”

Waarom steeds meer focus op IT?

“Enerzijds omdat het voor mensen door de huidige volumes steeds lastiger is om handmatig te plannen terwijl ze zich moeten
focussen op de uitzonderingen, anderzijds omdat ik vind dat we als PostNL de kennis moeten hebben om met behulp van algoritmes en inzichten nog slimmer te werken. Algoritmes van softwareleveranciers zijn nog te vaak op algemene ervaring in een sector gebouwd. Het is aan ons om die aan te passen aan onze eigen ervaring. Een mooie stap die we al hebben gezet, is het terugbrengen van het bezorgtijdvenster van pakketten van vier naar twee uur. Dat realiseerden we door onze eigen algoritmes los te laten op de leverancierssoftware. Tegelijkertijd verbeterden we de voorspelzekerheid met 10 procent.”

Frank Ferro (48) – director Insights bij PostNL

Hiervoor?

Verantwoordelijk voor de IT van de logistieke netwerken bij PostNL

Drijfveer?

Transformeren en innoveren met oog voor werknemerstevredenheid is wat hem drijft

Strategie?

Fact bases denken en werken – in de hele organisatie

Stelregel?

‘Geef mensen verantwoordelijkheid en vrijheid’

 

Wat betekent dit intern?

A “Een van onze doelen is om met datascience en machine learning te werken, waardoor planners zich kunnen concentreren op de uitzonderingen. Veel draait daarbij om context. Verandert er iets in de keten, zoals het toevoegen van een magazijn of een sorteercentrum, dan heeft dit effect op een algoritme. Ik wil werken met mensen die dat begrijpen. Aanvullend ben ik ervan overtuigd dat algoritmes zorgen voor meer draagvlak binnen een organisatie en binnen de keten. Iedereen kan zien dat als we beter voorspellen, we ook effectievere ritten uitvoeren.”

Hoe hou je dit vast?

“Fact based denken en werken is nu een van de cultuurwaarden van PostNL. Hetzelfde geldt overigens voor besluitvaardigheid. Neem je een beslissing, dan moet je wel zorgen dat je dat doet op basis van de beschikbare info. Aan strategische keuzes op basis van onderbuikgevoel hebben we niets. Er is natuurlijk wel een spanningsveld tussen fact based werken en besluitvaardigheid, want je kunt nu eenmaal niet altijd over alle info beschikken voor je een beslissing neemt. Door middel van trainingen in alle lagen van het werknemersbestand werken we toe naar een bepaalde basiskennis op het gebied van algoritmes en inzichten. Alles is erop gericht om de slagingskans bij forecasting zo groot mogelijk te maken. En nogmaals, vrijheid in verbondenheid is daarvoor wat mij betreft dé manier waarop we dat bereiken.”

Lees ook: PostNL bouwt 11 nieuwe distributiecentra

 

Reageer op dit artikel