artikel

Trends in tien jaar logistiek management

carrière & mensen

Tien jaar geleden begon de jaarlijkse zoektocht naar de Logistiek Manager van het Jaar. Op 5 maart 2015 staat nummer tien op de planken met een verhaal over het vak, over vernieuwing en over leiderschap. Wat is er veranderd in tien jaar tijd? Het antwoord komt van de voorgangers.

Trends in tien jaar logistiek management


Bron: Logistiek Magazine – februari 2015

Complexer en dus interessanter

Tien jaar geleden was logistiek een specialisme. Iets voor ‘vakidioten’ wellicht, maar toch vooral een discipline die nu eenmaal onmisbaar is om de (toen) snelgroeiende bedrijfsactiviteiten te ondersteunen. Sinds die tijd zijn tal van onzekerheden het vak binnengeslopen, zowel aan de vraagkant als aan de aanbodzijde. Mede daardoor werd het vak logistiek en supply chain management een stuk complexer en dus interessanter voor de beoefenaars van het vak.

Derrien Jansen: “Het gaat nu meer dan ooit om het goed managen
van onzekerheid. Dat heeft enorme invloed op het uiteindelijke bedrijfsresultaat en daarmee is supply
chain management een hele belangrijke discipline geworden.”

Duco Buijze: “Eens. Met name door e-commerce en de toename van het aantal productvernieuwingen is het belang van logistiek sterk vergroot. Logistiek managers moeten zowel een conceptuele als een praktische benadering uitwerken. Ze kunnen het zich niet veroorloven om te blijven hangen in de operationele kant, gericht op transport en warehousing.”

Bart Beeks: “Het vak is veel dynamischer geworden en vaak met een wereldwijde oriëntatie. Voor logistiek dienstverleners betekent dat een kans om, veel meer dan tien jaar geleden het geval was, het verschil te maken door transparantie te bieden in die complexiteit.”

Raymond Cools: “Multichannel-verkoop heeft geleid tot een veel grilliger forecastpatroon. Je moet precies weten waar de juiste voorraad ligt en hoe die voorraad snel op de plek van bestemming komt. We hebben na de crisis te maken met een nieuwe werkelijkheid.”

Ron Kars: “Pakjes in en pakjes uit is nu onvoldoende. Met operational excellence win je het niet meer. Het gaat om additionele service, zoals nachtleveringen en het leveren op de bouwplaats zelf, inclusief kitting. Ik zie gebeuren wat eerder in de ict ook heeft plaatsgevonden: de beweging van cost driven naar profit driven.”

Druk op kosten minder relevant

Flexibiliteit en volatiliteit zijn de nieuwe sleutelbegrippen in de logistiek. Ook logistici hebben leren denken in kansen in plaats van in kosten.

Karel de Jong: “Kostenbeheersing blijft een belangrijke KPI. Het gaat altijd om resultaatverbetering. Maar een beter resultaat vanuit de logistiek gezien kan ook bereikt worden door bij te dragen aan een hogere omzet. Dus inspelen op nieuwe kansen en aanpassen aan de omstandigheden.”

Roel van Driel: “Kostenbesparing blijft zeker relevant. Juist nu de prijstransparantie steeds verder toeneemt, zullen kosten altijd een issue zijn. Alleen bedrijven die moeilijk kopieerbare competenties aanbieden (Apple, ASML, Porsche) kunnen zich een andere houding veroorloven.”

Lars Breedveld: “De druk op kosten verdwijnt nooit, dat is een integraal onderdeel van ons vak. Maar het is ook niet meer van deze tijd om alleen nog maar te onderhandelen over de laagste prijs voor dezelfde service. Er is meer ruimte voor nieuwe oplossingen.”

Raymond Cools: “Met lage kosten houd je opdrachten vast als dienstverlener, maar met adaptief vermogen haal je orders binnen.”

Anton Hiemstra: “Alles draait altijd om kosten. Waar we ook in de logistiek naar toe zouden moeten, is kosten vermijden in plaats van besparen. Dat doen wij door intensief samen te werken met de buren op hetzelfde industrieterrein. Met onze buren vangen we elkaars pieken op in opslag en transport. Maar naast logistiek werken we ook samen in energieopwekking en wateraan- en afvoer.”

Logistiek op weg naar de top

Steeds vaker weten managers uit de logistiek en supply chain management door te dringen tot de top van het bedrijf. Ze zijn ook meer bereid om van discipline te switchen en daardoor beter in staat om het hoogste niveau aan te kunnen.

Roel van Driel: “Dat zie ik inderdaad om mij heen gebeuren binnen Philips. Het is belangrijk dat logistici al in een vroeg stadium van hun carrière de overstap naar inkoop, sales of marketing maken.”

Bart Beeks: “Het draait altijd om de juiste combinatie van een specialistische achtergrond en goede leidinggevende capaciteiten. Als je je alleen blijft bezighouden met de engineeringkant of met de financiële aspecten dan gaat het niet lukken.”

Derrien Jansen: “Het wisselen tussen disciplines zie ik voorzichtig aan vaker gebeuren en is belangrijk om elkaar beter te begrijpen. Supply chain hoort wat mij betreft op directieniveau te worden aangestuurd, omdat daarin juist vaak de grootste kosten zitten.”

Lars Breedveld: “Ik hoop dat het die kant op gaat. Ik zie al wel dat salesorganisaties ons als logistiek beter weten te vinden en ook ervaren dat daarmee performance en profit kunnen verbeteren. Maar onze inbreng blijft toch relatief gering in het totaal van de bedrijfsvoering.”

Meer vrouwen aan het stuur

Recente cijfers duiden er op dat het aandeel vrouwelijke managers in logistiek en supply chain langzaam richting de twintig procent kruipt. Het duurt nog wel een jaar of tien voordat de verdeling tussen mannen en vrouwen op managementniveau gelijkwaardig zal zijn.

Duco Buijze: “Waarom zou dat zo moeten zijn? Wie wil dat eigenlijk? Prima als het zo is overigens, maar dat ligt dan toch aan de kwaliteit van de persoon zelf en aan de attitude van de mannelijke decisionmakers.”

Anton Hiemstra: “Ik zie dat niet gebeuren. Veel vrouwen gaan er een tijdje tussenuit voor de kinderen. Ze komen terug als herintreder en hebben dan een achterstand in te lopen. Vaak werken ze ook minder uren en dat blijft lastig in de logistiek. Er zullen altijd meer mannen in deze functies rondlopen dan vrouwen.”

Karel de Jong: “Zowel binnen mijn branche als in andere sectoren zie ik op logistiek gebied nog geen doorbraak. De trend is wel zichtbaar, maar de logistiek zal naar mijn verwachting nog lang het stempel ‘mannenwereld’ opgeplakt krijgen.”

Derrien Jansen: “Mooi streven, maar ik betwijfel of dat werkelijkheid wordt. Ik denk wel dat het goed is voor de organisatie als er meer evenwicht is. Maar uiteindelijk gaat het altijd om de beste kandidaat voor de betreffende functie.”

Raymond Cools: “Het lijkt er op dat steeds meer vrouwen kiezen voor een logistieke opleiding. In de praktijk zie ik echter dat ze vaak afhaken vanwege de, zeg maar ‘harde logistiek’ – dus warehousing en material handling. Dan blijft ook de doorstroming vaak achterwege.”

Meeste uitdaging in food­retail en e-commerce

Vakinhoudelijk zijn retail – met name de levensmiddelenhandel – en webwinkels het interessantst voor aanstormende logistici. Daar valt veel meer te leren dan in de industrie of in de bouw.

Roel van Driel: “Daar ben ik het niet mee eens. Bij machinebouwers en in de industrie zoals wij die kennen, heb je te maken met zeer complexe toeleverstromen. Die zullen alleen maar gaan toenemen in complexiteit. Dat vereist een steeds beter georganiseerde en flexibele supply chain met hoogwaardige it-systemen.”

Duco Buijze: “Ik geloof wel dat retail en e-commerce zeer bepalende ontwikkelingen voortbrengen op logistiek gebied. Retailers en levensmiddelenfabrikanten dwingen innovatie af. Dat maakt de uitdaging groter.”

Karel de Jong: “Ik ben het volmondig eens met de stelling. De logistieke uitdaging in foodretail en e-commerce zit naar mijn idee in de directe link business-consumer. Wat de consument wil, heeft vrijwel altijd zijn weerslag op de supply chain. Ondanks het repeterende karakter en de mogelijkheid om te standaardiseren, maken de snelheid en grote volumes dit spelletje iedere dag weer heel complex. Maar ook erg leuk.”

Ron Kars: “Of een bedrijf aantrekkelijk is voor jong logistiek talent heeft vooral te maken met merkbekendheid. Dat zie je terug op een logistieke speeddate. Maar ik denk zelf eigenlijk dat bijvoorbeeld in de bouw enorme uitdagingen voor het oprapen liggen.”

In Logistiek Magazine van februari vind je nog meer reacties op diverse stellingen.

 

Finaledag dit jaar in Utrecht – op 5 maart

De tiende editie van de finaledag van de verkiezing Logistiek Manager van het Jaar zal er behoorlijk anders uitzien. De organisatie heeft gekozen voor een nieuwe locatie. De negen winnaars tot nu toe zijn gehuldigd in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam. Maar het bestuur van de organiserende stichting zag reden om het feest naar Utrecht te verplaatsen, om precies te zijn naar het Media Plaza van de Jaarbeurs. Daar zijn diverse sessiezalen gesitueerd direct naast de centrale ruimtes waar het huldigingsspektakel plaats gaat vinden en een informatiemarkt wordt ingericht. In het parallelprogramma houden diverse partijen naar eigen inzicht kennissessies die over tal van onderwerpen zullen gaan. Om wat meer een in- en uitloopkarakter te krijgen, is het handig dat de zalen dicht bij elkaar zijn en niet zoals in Rotterdam op flinke afstanden van elkaar.
Het plenaire openingsdeel van het programma begint met een verhaal over de Tour de France. Utrecht heeft dit jaar de eer om het vertrekpunt te zijn van ‘s werelds grootste wielerfestijn. 
Natuurlijk draait alles om de verkiezing van de Logistiek Manager van het Jaar en – vorig jaar voor het eerst gehouden – van het Logistiek Talent van het Jaar. Bekijk hier het totale programma van Logistiek manager van het Jaar.

Reageer op dit artikel