artikel

‘Bevlogenheid belangrijker dan passie en talent

carrière & mensen

Waar moet de winnaar van de prijs Logistiek Manager van het Jaar aan voldoen? Is een logistiek manager anders dan andere managers en is passie nu echt belangrijk? Jurylid en hoogleraar Lidewey van der Sluis en Sjoukje Boerma van hoofdsponsor Manpower spreken zich uit.

‘Bevlogenheid belangrijker dan passie en talent

De logistiek manager is niet anders dan andere managers. “Een manager is een manager. Je hebt alleen andere types, net als bij pindakaas.” Aan het woord is Lidewey van der Sluis, hoogleraar Strategisch Talent Management aan de Nyenrode Business Universiteit en jurylid Logistiek Manager van het Jaar 2012. Ze meent ook dat de logistieke sector niet anders is dan andere branches: ‘Daar werken ook mensen die er het beste van willen maken. Dat blijkt ook uit onderzoek wereldwijd. Mensen in welke sector dan ook zijn in essentie allemaal met hetzelfde bezig op de arbeidsmarkt; namelijk een plekje vinden waar ze passen.” Plezier is waar het om gaat volgens Van der Sluis: “Nu werken mensen niet zo zeer om het geld, maar om levenszin.” Sjoukje Boerma, account director bij Manpower, hoofdsponsor van de verkiezing samen met DHL heeft dat zelf ondervonden. Boerma, die de finalisten moet klaarstomen voor de finale, maakte enkele jaren terug een korte uitstap naar een internationaal vastgoedbedrijf, maar keerde naar vier maanden alweer terug naar de uitzendbranche. ‘Ik paste niet in die bedrijfscultuur. Ik werk nu 7,5 jaar bij Manpower en altijd gericht op de logistieke sector. In de logistiek werken no nonsens mensen en dat spreekt me aan.” Boerma vervolgt: “Vijftig procent van de mensen zoekt geen baan, maar solliciteren naar een functie die ze belangrijk en leuk vinden en wat bij hen past.” Van der Sluis: “Banen is iets van vroeger. Nu volgens mensen opleidingen om in hun bestaansrecht te kunnen voorzien. Werk is keuze. Als je het niet leuk vindt, stop er dan mee.”

Bedrevenheid beter dan passie

De logistiek manager anno nu is een veertiger die in loondienst werkt en graag wil doorgroeien in het huidige bedrijf. Zo bleek uit de enquête die Logistiek in 2012 hield onder 385 logistiek professionals. Een ander feit is dat bijna 50 procent van de mensen die werkzaam is in de logistieke sector zijn daar per toeval verzeild geraakt. Zo ook een groot deel van de finalisten van de verkiezing. Van der Sluis: “Dat gebeurt overal, het is geen typisch logistiek probleem. Geluk, toeval en gunfactor zijn erg belangrijk bij loopbaanplanning. Als je de kans hebt gekregen om je te ontwikkelen kom je terecht waar je past. “ Deze gegevens en het motto van de wedstrijd: ‘Breng passie in de logistiek’ impliceert dat er niet genoeg passie is onder logistiek managers. Net als Michel Greeven, voorzitter van de verkiezing Logistiek Manager van het Jaar ontkennen Boerma en Van der Sluis dat ook. Volgens Van der Sluis is het woord passie ook niet op zijn plaats. “Passie is belangrijk om te presteren, maar gepassioneerde mensen zijn ook egoïstisch. Ze willen namelijk alleen dat ene doel bereiken. En egoïsme kun je juist niet gebruiken in een organisatie. Gedrevenheid en bevlogenheid passen beter in het bedrijfsleven. En die eigenschappen zijn bij de finalisten van Logistiek Manager van het jaar 2012 zeker aanwezig. “

Finalisten

Robert van der Waal (Samsung), Marianne de Winter (De Winter Logistics) en Derrien Jansen (Friesland Campina) strijden om de titel. In de aanloop naar de finale op 7 maart bezoekt de jury de kanshebbers. Van der Sluis is als jurylid voor het eerst verbonden aan de verkiezing Logistiek Manager van het Jaar. “Ik houd er van om dicht op het vuur te zitten als er onderscheid wordt gemaakt tussen mensen. Je kunt je aan al die verkiezingen ergeren of meedoen, ik heb voort het laatste gekozen.” Er zijn genoeg verkiezingen, waarom de keuze voor Logistiek Manager van het Jaar? “Het open proces van de wedstrijd spreekt me erg aan. Er wordt straks een echt boegbeeld gekozen in plaats van een vriendje van.” Het is de taak van Sjoukje Boerma, account director bij Manpower, hoofdsponsor van de verkiezing samen met DHL, om de drie finalisten te prepareren voor de finale. Boerma : “Hoe presenteer je jezelf, hoe verkoop je je verhaal. Dat zijn belangrijke aspecten en daar helpen wij bij.”

Vrouwen

Opvallend is dat bij de laatste drie kanshebbers voor de titel twee vrouwen zitten. Niet een afspiegeling van de dagelijkse praktijk in de logistieke wereld. Voor Boerman en Van der Sluis is dit gegeven niet relevant. “Dat is kijken naar de buitenkant. Het gaat er om de juiste mensen op de juiste plekken te krijgen. Daarbij is het niet relevant of dat een afspiegeling is van de maatschappij. De logistiek is geen non-profit organisatie.”

Talent doet er niet toe

In tegenstelling tot voorgaande edities van de verkiezing, waar vooral projecten en technische aspecten belangrijk waren, ligt het accent tijdens deze editie meer op het menselijke vlak. Een gegeven waar Van der Sluis zich uitstekend in kan vinden. Als hoogleraar Strategisch Talent Management leert ze haar klanten hun talent te ontwikkelen, maar vooral naar hun vrije wil te luisteren. ‘De focus ligt de laatste jaren steeds meer op vrije wil. Talent doet er niet toe. Iemand die geen talent heeft, heeft geen excuus om geen succes te hebben. Dat zien we op alle fronten. Dus houd op te praten over talent. Luister naar je hart. Ga kijken waar je energie van krijgt. Wat is je wils- en drijfkracht.” Waardemanagement wordt steeds belangrijker, stelt ze. “Wat heb je aan waarde toe te voegen.” Leidinggeven is meer dan alleen targets halen, aldus de hoogleraar. “Het gaat om zorg hebben voor een ander, zorgmanagement. Dat wordt belangrijker. Leidinggeven gaat steeds meer over zorg hebben voor ander. Zo niet, kappen er mee. Heb je als manager geen interesse in mensen, dan past die baan niet bij je.” Hoeveel bedrijven er een potje van maken? Dat zijn de bedrijven die failliet gaan. De markt rekent af. Behalve in de non profit sector. Daar wordt niet op zorgmanagement gestuurd en kunnen mensen jaar in jaar uit onder de maat presteren en ze mogen lekker blijven zitten. Met dank aan de vakbonden, het ontslagrecht en onze voorgangers.” Hoewel ze als wetenschapper geen exacte getallen kan geven, is het probleem in Nederland groot volgens de hoogleraar. “ Dat geven de managers zelf aan. Ze geven namelijk aan af te worden afgerekend korte termijn resultaten. De managers die dat zeggen, geven aan dat ze iets moeten doen wat niet bij hen past. Want managen van mensen gaat over lange termijn. Je kunt niet vandaag iemand motiveren zodat morgen de productiviteit omhoog gaat. Dat is een illusie.”

Logistiek boegbeeld

Op de vraag waar de potentiële winnaar aan moet voldoen, antwoordt de hoogleraar: “De winnaar van de verkiezing Logistiek Manager van het Jaar moet een boegbeeld kunnen zijn. Natuurlijk kijken we eerst naar prestaties. Daarna hoe de manager met mensen omgaat om vervolgens de vraag te stellen waarom iemand doet wat die doet. Succesvolle bedrijven zijn namelijk succesvol omdat ze goed snappen waarom ze iets doen.”

 

Finale op 7 maart

De finale van de verkiezing Logistiek Manager van het Jaar wordt net als vorig jaar gehouden in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam. De opzet is anders. Er is meer ruimte voor netwerken ingebouwd. Bezoekers bepalen onder andere tijdens de kennissessies met elkaar waar ze over willen spreken met andere deelnemers en sponsoren in een soort arenaopstelling. Deelnemers aan de sessies krijgen door middel van een pitch te horen waar de sessie over gaat.

Reageer op dit artikel