artikel

Leon de Vries: ‘Erkenning voor de vele uren

carrière & mensen Premium

Leon de Vries: ‘Erkenning voor de vele uren

#talent Leon de Vries won de Thesis Award 2011 van de Bundesvereinigung Logistik (BVL) tijdens de internationale Supply Chain Conference in Berlijn (19-21 oktober 2011). De geboren Achterhoeker onderzocht voor Aviko de Cold Chain Logistics naar en in China ten behoeve van de vraag ‘import versus lokale productie’. Zijn scriptie werd beloond met een Duitse 1,3.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 18 november 2011.

“Als afstudeeropdracht voor de Masteropleiding heb ik een studie gedaan naar distributieconcepten van bevroren aardappelpro- ducten voor de Chinese markt. Ik mag helaas niet verklappen welke strategie Aviko nu gaat volgen. Maar de resultaten van de logistieke (on)mogelijkheden, risico’s en invloed op kosten, tijd en kwaliteit hebben de directie van Aviko in ieder geval geholpen in hun besluitvorming. Mede vanwege de goede ervaring met het afstudeerproject heb ik nu het voorrecht om een soortgelijk onderzoek in Zuid-Amerika te doen. Wat mij betreft blijft mijn carrière ook in de toekomst een internationaal tintje houden. Ik heb altijd al veel affiniteit gehad met het buitenland, in het bijzon- der met Duitsland. Voor de Masteropleiding in Münster studeerde ik onder meer in Mönchengladbach en liep ik stage bij Fiege en Daimler.

 

In 2007 is er in het westen van China door Aviko een fabriek opgezet voor de productie van aardappelvlokken die onder andere worden gebruikt als halffabricaat in de voedselindustrie voor de Chinese markt. De laatste jaren gaan er ook diepvriesproducten van Aviko naar China. Het is een opkomende markt met een grote vraag, vandaar dat lokaal produceren in beeld kwam.”

   

Risico

“De koelketen heeft een hoog risico om onderbroken te worden, dat maakt het extra lastig. In China zijn al wel grote vrieshuizen volgens Europese standaarden te vinden, maar het ontbreekt aan goede afstemming in de keten. Ook de infrastructuur is een knelpunt. Het gemiddelde aantal trucks per onderneming is 1,5, veelal eigen rijders. Ondanks dat de grote logistieke internationale dienstverleners er flink aan de weg timmeren, is er dringend behoefte aan capaciteit voor geconditioneerd transport en opslag. Vooral het laatste stukje van de keten is een van de grootste uitdagingen. De cultuur en de taal vormen vanzelfsprekend ook een barrière bij het internationaal zaken doen en afstemmen van de logistieke processen.

  

Mijn begeleidend professor heeft na afronding mijn scriptie aangemeld voor de Thesis Award van de Duitse logistieke vereniging BVL. De paar dagen in Berlijn waren zeer interessant. Ik mocht gratis deelnemen aan de Internationale Supply Chain Conference en samen met 70 andere winnaars de award in ontvangst nemen. Dat betekent voor mij erkenning voor de vele uren en energie die ik naast mijn werk bij Aviko in de opleiding en scriptie heb gestoken.”

 

LEON DE VRIES (31)

   

#is Supply Chain Project Engineer bij Aviko

#volbracht naast zijn baan een fulltime Masteropleiding Logistik in Münster

#uitstekende beoordeling scriptie bracht hem de Thesis Award 2011

#werkt nu in Zuid-Amerika aan een supply chain project voor Aviko

      

OVER VIJF JAAR :

#spreek ik vijf talen (Nederlands, Engels, Duits, Portugees en Spaans)

#hoop ik dat ik gezond ben en nog altijd veel werkplezier heb, in het buitenland

#goede positie in dynamische internationale werkomgeving 

Reageer op dit artikel