artikel

Plieger biedt chauffeurs MBO-traject bovenop verplichte Code 95

carrière & mensen

Plieger, de technische groothandel in sanitair, verwarming, elektra en installatiemateriaal, is met een directe voorraad van 60.000 – 70.000 artikelen een grote speler in zowel de professionele bouw als in de ‘doe-het-zelfmarkt’.

Plieger biedt chauffeurs MBO-traject bovenop verplichte Code 95
plieger

Plieger, de technische groothandel in sanitair, verwarming, elektra en installatiemateriaal, is met een directe voorraad van 60.000 – 70.000 artikelen een grote speler in zowel de professionele bouw als in de ‘doe-het-zelfmarkt’.

Projectgegevens
Bedrijfsnaam: Plieger Leverancier/dienstverlener: P3transfer
Plaats: Zaltbommel
Branche: groothandel non-food Bedrijfsgrootte:
Bedrijfstype: Groothandel Datum ingebruikname:
Productnaam:

De 85 chauffeurs zijn de spil in de logistieke organisatie en werden allen, net als collega-chauffeurs, in 2009 geconfronteerd met de verplichte nascholing middels de Europese Richtlijn Vakbekwaamheid (Code 95). Dit houdt in dat chauffeurs 35 uur verplicht moeten worden bijgeschoold. In de praktijk zijn dit vaak vijf zaterdagen, waar enkel de aanwezigheid geldt. Plieger wilde dit anders. Michel van der Wedden, Coördinator Logistiek Transport en Expeditie, benaderde daarom Logistieke Opleidingen Wim Luijten, die een samenwerkingsverband heeft met maatwerk MBO-opleider P3transfer, voor een op maat gemaakt opleidingstraject.

 

Verplichte nascholing plus

“Het idee achter de verplichte nascholing spreekt me erg aan”, licht Van der Wedden toe. “We werken met chauffeurs die bijvoorbeeld al dertig jaar bij ons werken en die dertig jaar is er veel veranderd, zoals op het gebied van de regelgeving omtrent de wet arbeidstijdenbesluit vervoer en het nieuwe rijden.” De toetsing was voor Van der Wedden echter niet ideaal. “De chauffeurs behalen het certificaat op basis van aanwezigheid, zonder toetsing. Daarnaast moeten de chauffeurs hun vrije tijd opofferen, zonder dat het directe meerwaarde biedt. Daarom wilden we wat anders en onze partner Logistieke Opleidingen Wim Luijten die de Code 95 nascholing aanbiedt, bracht ons op het idee om samen met P3transfer meerwaarde te gaan bieden aan dit traject. De verplichte nascholingsmodules zijn geïntegreerd in een op maat gemaakte en praktijkgerichte erkende MBO-opleiding Chauffeur Goederenvervoer.” Dit betekent niet alleen dat de chauffeurs van Plieger aan de wettelijke vereisten voldoen, maar daarbovenop ook nog een MBO-diploma niveau 2 kunnen behalen.

 

De Code 95 nascholingsmodules (ook wel CCV-modules genoemd) zijn geïntegreerd in de MBO-opleiding en worden geborgd door MBO-praktijktrainers van P3transfer. Die brengen onder andere de gevolgde CCV-modules, zoals Klantgericht communiceren, Het Nieuwe Rijden, Introductie digitale tachograaf, Schadepreventie en Chauffeur Distributievervoer, in de praktijk wederom onder de aandacht van de chauffeurs. Van der Wedden: “Door MBO-praktijkobservaties kunnen we er zeker van zijn dat de Code 95 norm wordt geborgd. Deze vinden twee keer in het opleidingstraject plaats, halverwege het opleidingstraject en aan het einde. De praktijktoetsing wordt gedaan door een assessor van P3transfer die de competenties van de chauffeurs tijdens hun dagelijkse werkzaamheden beoordeelt.”

 

Meerwaarde chauffeurs

“Door het aanbieden van een MBO-traject kunnen we onze chauffeurs iets extra’s geven. We zien dat ze zich over het algemeen niet bezig houden met verdere ontwikkeling door middel van opleidingen, terwijl ze toch erkenning willen voor hun vak. Door dit combinatietraject is het nu mogelijk om toch een diploma te behalen. Chauffeur zijn is een echt vak en dat mag zeker beloond worden met een schriftelijk bewijs. Daarnaast geeft het hen zelfvertrouwen en wordt bewustwording gecreëerd over hun belangrijke rol in de organisatie. Omdat de opleiding zoveel mogelijk in de wagen zelf gebeurt, belasten we onze chauffeurs minimaal. Zelfs tijdens examens voeren ze hun dagelijkse werkzaamheden uit, alleen dan in het bijzijn van een assessor”, vertelt Van der Wedden. Niet alleen gebeurt het opleiden on the job, ook het lesplan is volledig maatwerk en toegespitst op de procedures en werkzaamheden bij Plieger. “Zelfs de ‘look en feel’ van het werkboek is Plieger en door de herkenbare situatieschetsen veel interessanter en leerzamer voor onze chauffeurs.” Daarnaast heeft P3transfer ook de nadruk gelegd op vaardigheden. De vragen in het werkboek zijn zo geformuleerd dat de chauffeur zich bewust wordt van zijn rol, houding en gedrag. “Dit creëert een proactieve houding bij de chauffeurs. Door hen een platform te bieden om vragen te stellen, kennis uit te wisselen en te leren, komen de beste ideeën naar voren. Ze hebben namelijk een schat aan kennis in huis die moet worden aangevuld en opgefrist. De basis ligt er meestal al.”

 

Kostenneutraal

De kosten van het opleidingstraject zijn minder hoog dan de kosten van alleen de CCV-nascholingsmodules (Code 95). Omdat de opleiding door de overheid wordt aangemerkt als Beroepsbegeleidende Leerweg (BBL) hebben bedrijven recht op de fiscale regeling Wet Verminderde Aftrek. Van der Wedden: “Het is natuurlijk mooi meegenomen dat we goedkoper uit zijn met dit traject, maar dat was niet het uitgangspunt. Omdat we een extra opleiding toevoegen duurt het traject iets langer – tussen 1 en 2 jaar – maar dat wordt gelijktijdig opgevangen door het lage aantal leegloopuren in verband met de training on the job.”

 

Plieger is in november 2010 gestart met een groep van zes chauffeurs. “We hebben bewust gekozen voor een gefaseerde aanpak met een pilot om de ervaring van de chauffeurs te gebruiken voor verdere optimalisering van het opleidingstraject. In de eerste groep zitten ervaren chauffeurs, beginnende chauffeurs, oudere chauffeurs en jongere chauffeurs. De reacties zijn zeer positief en we verwachten de eerste diploma-uitreiking in oktober. Dan start ook een nieuwe groep van 20 chauffeurs aan dit traject en zo voldoen in 2016 al onze chauffeurs aan Code 95 en hebben ze een officieel MBO-diploma”, aldus Van der Wedden. Uiteindelijk komt dit traject Plieger als organisatie ook ten goede. “Onze chauffeurs zitten straks allemaal op hetzelfde niveau en goed geschoolde chauffeurs zijn productiever en breder inzetbaar. Kortom, een ware kwaliteitsslag voor zowel de organisatie als de chauffeur zelf.”

Reageer op dit artikel