artikel

Top vijf misverstanden nascholing voor chauffeurs

carrière & mensen Premium

Top vijf misverstanden nascholing voor chauffeurs

Volgens de Europese richtlijn Vakbekwaamheid moeten vrachtauto- en buschauffeurs iedere vijf jaar 35 uur nascholing volgen, waarvan zeven uur praktijkles. Femke van Unen Van Trans Lion geeft de top vijf van misverstanden over deze nascholing.

Het doel van deze verplichte nascholing is het verhogen van de verkeersveiligheid, het verhogen van milieubewust (zuinig) rijden en het verbeteren van het imago van de chauffeur. Na het voltooien van de 35 uur krijgt de chauffeur de ‘code 95′ op zijn/haar rijbewijs, wat staat voor vakbekwaamheid. 

     

Chauffeurs met rijbewijs D moeten uiterlijk op 10 september 2015 een geldige code 95 op het rijbewijs hebben. Voor chauffeurs met rijbewijs C geldt dat zij de geldige code 95 uiterlijk 10 september 2016 op het rijbewijs moeten hebben. Heeft een chauffeur voor die tijd geen code 95 op het rijbewijs, is hij/zij niet meer bevoegd om beroepsmatig te rijden! ‘De nascholing komt maar langzaam op gang en zoals de data hierboven al doen vermoeden begint de tijd voor chauffeurs te dringen’, zegt Femke van Unen (opleidingscoördinator) van Trans Lion Opleidingen. ‘Wij merken dat er veel onwetendheid en onduidelijk heerst onder de chauffeurs. We horen de meest vreemde vragen en misverstanden voorbij komen. Er moet duidelijk nog het één en ander gebeuren voordat het verhaal nascholing voor iedereen duidelijk is’.

 

Top vijf misverstanden

 

1. De nascholing geldt alleen voor het beroepsvervoer

 

De verplichte nascholing geldt voor chauffeurs met rijbewijs C, afgegeven voor 10 september 2009, en voor chauffeurs met rijbewijs D, afgeven voor 10 september 2008. De volgende omstandigheden gelden als uitzondering:

  • Geen chauffeur van beroep
  • De chauffeur rijdt minder dan 12 uur per week op de vrachtauto
  • Chauffeurs geboren vóór 1 juli 1955

  

Dus voor het eigen vervoer gelden de verplichtingen van de nascholing wel degelijk!

  

2. Ik volg elk jaar een cursus BHV, dat is toch genoeg?

  

Een chauffeur is vrij om uit de lijst die het CCV heeft samengesteld een cursus(sen) te kiezen. Deze cursus moet hij/zij volgen bij een, door het CCV gecertificeerd, opleider. In totaal moet een chauffeur per vijf jaar 35 uur nascholing volgen, waarvan minimaal 7 uur praktijk. Als een chauffeur zich voor een cursus aanmeldt, zorgt de opleider ervoor dat de uren geregistreerd worden bij het CCV. Bij sommigen cursussen moet de chauffeur een examen afleggen, maar over het algemeen geldt voor de nascholingscursussen een aanwezigheidsplicht. Elk jaar een cursus BHV volgen is dus niet voldoende.

  

Tip: overtuig je als deelnemer dat een opleider de aan- en afmelding bij het CCV heeft verzorgd (dit kan niet achteraf).

     

3. Ik wacht tot 2016 en dan komt er toch een ‘generaal pardon’

 

Veel bedrijven en chauffeurs stellen het volgen van de cursussen zo lang mogelijk uit. Het gevolg hiervan is dat er straks niet genoeg opleidingsuren zijn om alle chauffeurs voor 2016 op te leiden. Kortom, een file van kandidaten voor de opleiders die nu al klaar staan. Dan moet de overheid wel besluiten tot uitstel en sommigen hopen op afstel. De nascholing is Europees ingevoerd, ieder land in de EU doet mee. Dus er kan geen sprake zijn van een ‘generaal pardon’.

    

4. Er zijn geen cursussen die passen bij mijn/onze werkzaamheden.

 

De meeste opleidingsinstituten kunnen voor bedrijven een maatwerkpakket samenstellen, geheel afgestemd op de werkprocessen van het bedrijf. Trans Lion Opleidingen is één van die opleiders. Door bedrijven te helpen met de keuze voor de te volgen cursussen, wordt de relevantie voor de bedrijven vergroot en wordt het beeld van de nascholing steeds positiever.

   

5. De nascholing kost zoveel geld, dat kan niemand in de branche betalen.

 

Dit is een veel gehoorde kreet, er wordt zelfs gezegd dat de nascholing geldklopperij is.

Plant u ieder jaar een cursus, dan zullen kosten per werknemer overzichtelijk blijven. 35 uur nascholing vraagt een dure praktijktraining van 7 uur en 28 uur theorie. Gemiddeld zal een totaalpakket ongeveer € 850,00 per werknemer, per vijf jaar kosten; dus per werknemer

€ 170,00. Op deze manier zijn de kosten te overzien. Sommige opleiders, zoals Trans Lion Opleidingen, bieden een nascholingsabonnement of een opleidingsarrangement welke het spreiden van de kosten gemakkelijk mogelijk maken.

 

Dus, wat moet er gebeuren?

Bedrijven en chauffeurs zouden erbij gebaat zijn als meer voorlichting wordt gegeven. Hier ligt een belangrijke rol voor Verkeer en Waterstaat, maar misschien ook voor gemeenten (daar wordt het rijbewijs afgegeven). Ook door (grote) bedrijven die wel al bezig zijn met de nascholing als voorbeeld te stellen, kan een hoop onduidelijkheid weggenomen worden.

  

Bedrijven en chauffeurs die nog niets aan de nascholing hebben gedaan, adviseren wij om dit jaar de mogelijkheden te bekijken. Door zo snel mogelijk aan de nascholing te beginnen, komen bedrijven en chauffeurs straks niet in tijdnood, kunnen de kosten worden gespreid en is iedereen er straks zeker van dat hij/zij of de werknemers na 2016 mogen blijven rijden als bevoegd chauffeur!

Reageer op dit artikel