artikel

Vrachtfiets interessante optie voor ‘Last Mile

carrière & mensen Premium

Vrachtfiets interessante optie voor ‘Last Mile

Twee Delftse studenten ‘bedenken’ een vrachtfiets en hebben nu een eigen bedrijf. De gemeente geeft subidie voor deze duurzame vorm van stedelijke distributie. Ikea is er blij mee.

Als studenten verbaasden we ons er over dat je zo afhankelijk bent van een auto of busje als je je net aangekochte meubels bij bijvoorbeeld de IKEA wilde vervoeren naar je woning. En ook geldt dit probleem bij een verhuizing: zonder rijbewijs ben je dan nergens, met name bij het vervoer van grote dingen. Toen kwamen we op het idee dat je dit probleem kunt oplossen door de fiets als platform te gebruiken voor het transport van vracht. Onze overtuiging is dat je met een fiets veel meer – dan veel mensen denken – kunt doen op het gebied van milieuvriendelijk en duurzaam transport. Vervolgens zijn we gaan ontwerpen en zo’n anderhalf jaar geleden hadden we het ontwerp klaar voor de productie van het eerste prototype van de Vrachtfiets.

 

De Vrachtfiets heeft een lengte van drie meter en is één meter en tien centimeter breed, dus prima geschikt voor een fietspad of smalle straatjes in een binnenstad. Twee meter is gereserveerd als laadruimte die een maximaal gewicht van 300 kilo kan dragen. Overigens is het een modulaire bakfiets 2.0: de laadruimte is verwisselbaar, afhankelijk van de doeleinden waarvoor hij gebruikt wordt. De Vrachtfiets beschikt over twee zitplaatsen aan de voorzijde. Deze is tevens om te bouwen naar een variant met één zitplaats. Ons voertuig beschikt over vier wielen. Ook is de aandrijving voorzien van een elektromotor die ondersteuning biedt tijdens het trappen. Begin 2010 zijn we aan de TU Delft succesvol afgestudeerd op de ontwikkeling van de Vrachtfiets. Tijdens onze studie zijn we al gestart met een eigen onderneming om ons duurzame en milieuvriendelijk voertuig verder te ontwikkelen en commercieel te vermarkten. Ons voertuig krijgt aandacht in de media.

 

Dat heeft er onder andere toe geleid dat het fietskoeriersbedrijf FietsXpress, met steun van de gemeente Delft, onze fiets als proef inzet in de binnenstad voor het bezorgen van pakketten. De pakketten worden met een aardgasbus nabij Delft afgeleverd. Waarna vervolgens een koerier er per Vrachtfiets voor zorgt dat de pakketten worden afgeleverd in de binnenstad van Delft. Per rit worden minstens ongeveer tussen de 35 en 40 pakketten schoon en zonder CO2-uitstoot vervoerd naar de plaats van bestemming. De laadruimte van de Vrachtfiets is zelfs groter dan die van een bestelauto. Keuze voor de Vrachtfiets scheelt de koerier de inzet van één bestelauto in de binnenstad. Het is wel zo dat de inzet van onze fiets zorgt voor een extra schakel. We zijn nu vooral bezig om het proces van de overslag van de pakketten in de vrachtfiets te versnellen.

 

Sinds kort testen we overigens ook bij IKEA in Delft. Voor 10 euro kunnen mensen ‘m huren voor het transport van grote meubelpakketten naar huis. Als de Vrachtfiets deze testen goed doorstaat, dan verwachten we dat er nog meer interesse komt van bedrijven die zich bijvoorbeeld richten op alternatieve en duurzame vormen van stedelijke distributie. Wij zien met name veel kansen voor de inzet van de Vrachtfiets op de welbekende ‘Last Mile’ in binnensteden. Chauffeurs van bestelauto’s en -busjes in drukke binnensteden lopen negentig procent van de bezorgtijd. Met de Vrachtfiets heb je daar veel minder last van omdat die tot aan de voordeur van een klant in de binnenstad kan rijden. Dat dit mogelijk is, bewijzen we nu al met onze pilot in Delft.”

 

Onno Sminia (27) en Louis Pierre Geerinckx (27) zijn de geestelijke vaders van de Vrachtfiets. Sminia en Geerinckx zijn begin vorig jaar succesvol afgestudeerd aan Faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft.Beide zijn ook oprichters van het bedrijf ‘Vrachtfiets’ dat duurzame, innovatieve vervoerssystemen ontwikkelt met fietstechnologie.

 

Ze hopen over vijf jaar: dat de Vrachtfiets succesvol en effectief wordt gebruikt om nog sneller en duurzamer goederen te vervoeren door binnensteden.

Reageer op dit artikel