artikel

Gert Klein Haneveld: ‘Blijven zoeken naar adequatere serviceverlening

carrière & mensen

Wat maakt de aardappelketen zo bijzonder? Voor welke uitdagingen staan de partijen in deze supply chain? In de serie ‘De keten van…’ kijken supply chain managers vanuit hun positie naar achteren en naar voren in de keten. Deze keer Gert Klein Haneveld van Farm Trans.

Gert Klein Haneveld: ‘Blijven zoeken naar adequatere serviceverlening
Gerrit klein haneveld

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 24 september 2010.

Gerrit Klein Haneveld

Functie: manager logistiek bij Farm Trans


Opleiding:
HBS, tweejarige opleiding inkoper, vee- voeder-technische scholing


Loopbaan:
negen jaar bij Farm Trans, daarvoor 26 jaar werkzaam in de veevoederhandel
 

Inspiratiebron: "Ik pik veel dingen op uit de markt en uit de praktijk en haal mijn inspiratie uit gesprekken met bestaande en potentiële klanten om samen tot oplossingen te komen"

Typisch voor de aardappelketen

“Een aardappel is een voorbeeld van een typisch ‘vrij’ product. Er zijn geen restricties opgelegd door de overheid over het vervoer ervan. Het is een gesloten keten, van het primaire product tot de consument. Twintig procent van de aardappelen die wij vervoeren zijn consumptieaardappelen, het gros wordt gebracht naar fabrieken die er frites, schijven of zetmeel en vlokken van maken. Door een wisselende prijsstelling kan het consumptiedeel iets stijgen. De fabrieken kennen ook een afvalstroom. De schillen van de aardappelen worden gebruikt als veevoeder.”
 

Uitdagingen aanvoerkant

“Nu het weer zo tegenzit met al die regen gaat er wel eens wat mis. Vorige week nog wilden we ergens laden maar kregen ze door de regen de aardappels niet van het land. We zitten er zo kort op, omdat er geen kwaliteitsafbreuk mag zijn. Vooral bij de vroege rassen in de nieuwe oogst is de schil erg gevoelig. Deze aardappelen moeten gelijk als ze geoogst zijn worden opgehaald en verwerkt, omdat ze slechts ongeveer twee dagen houdbaar zijn. De aardappelen die in september en oktober worden geoogst hebben een dikkere schil en kunnen meer hebben.

De handelsbedrijven en telers waar de aardappelen worden opgehaald zijn verantwoordelijk voor het laden. Dit gebeurt door middel van transportbanden. Soms gaan ze eerst nog over een sorteerder voordat ze in de wagen worden geladen.”
 

Uitdagingen afnemerskant

“De consumptieaardappelen brengen wij naar sorteerbedrijven die de aardappelen verpakken en distribueren naar dc’s en winkels. Wij komen zelf niet bij de retailorganisaties, maar vervoeren alleen in bulk. Bij de fabrieken worden de aardappelen gelost met behulp van vier transportbanden. Vervolgens belanden ze in opslagbunkers waar ze hooguit een uur in blijven voordat ze verder worden verwerkt. In de fabriek vinden de activiteiten plaats die waarde toevoegen aan de aardappel. Denk aan frites en chips. De aardappelverwerkende industrie draait normaliter op volle capaciteit. Er wordt op vraag geproduceerd en er worden steeds nieuwe producten ontwikkeld. De aanvoer naar fabrieken is vrij constant. Daarom slaan telers de aardappelen die niet direct geleverd kunnen worden op in temperatuur gecontroleerde schuren. Van daaruit kan naar behoefte door fabrieken geladen worden gedurende winter en voorjaar tot aan de nieuwe oogst.”
 

Belangrijke kpi’s

“Met dat natte weer komt er meer modder mee, en dat betekent meer tarra. De teler wordt dan gekort op de prijs. Dat geldt ook bij teveel blauwe of groene aardappelen en stenen. Bij goede aardappelen ontvangt de teler juist weer een toeslag. Tijdens het vervoer gebeurt er niets met de aardappelen. Onze speciale geïsoleerde trailers met transportbanden lossen de aardappelen vrijwel zonder beschadigingen. Waar wij op worden afgerekend is naast onze servicegraad onder andere de kwaliteit van het materieel. Gezien het just-in-time principe mogen storingen geen oorzaak worden van vertragingen in de aanlevering. Verder een constante beschikbaarheid van 24 uur per dag, tijdigheid en prijs. We kijken continu of de serviceverlening adequater kan en hoe we dat zo economisch mogelijk kunnen doen. Zo kijken we naar lichter materieel zodat we meer kilo’s mee kunnen nemen. Doordat de tijdsdruk zo groot is, is wegtransport nog steeds het meest ideaal.”

Reageer op dit artikel