artikel

Vervoerplaats.nl Kampen: inventieve zoekmachine

carrière & mensen

Op 5 mei 2009 lanceerde Vervoerplaats.nl een zoekmachine voor het vervoer van spullen. Doel: via het Marktplaats-principe optimaal gebruik maken van het grote dagelijkse aanbod van toch al rijdende voertuigen.

Vervoerplaats.nl Kampen: inventieve zoekmachine
Vervoerplaats.nl Kampen

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 12 februari 2010.

VERVOERPLAATS.NL (KAMPEN)

  • Zoekmachine voor vervoer van spullen
      
  • Forenzen geven hun dagelijkse route op en hun voertuig, waarmee ze zich bereid verklaren iets mee te nemen, zodat ze hiermee dagelijks kunnen besparen op de kosten van hun rit
      
  • Een profielscore in de zoekmachine zoals bij eBay bepaalt de betrouwbaarheid van de forens. Eventueel kunnen de expediteur of de leverancier tijdens de kennismaking de gegevens van forens en voertuig vastleggen
      

  

Er rijden wekelijks miljoenen voertuigen kriskras door het land met heel veel overcapaciteit, zoals bestelauto’s, busjes en andere voertuigen. De meeste bestuurders zijn forenzen en veel van hen rijden vaste routes op vaste tijden. Vaak kunnen deze voertuigen makkelijk een halve of soms wel een hele pallet aan lading meenemen.
 

Zoeksite

Vervoerplaats.nl uit Kampen heeft onder begeleiding van innovatienetwerk Syntens een zoeksite ontwikkeld, een soort online markt voor vervoer. Het initiatief is inmiddels genomineerd voor Het Ei van Columbus 2010. Daarvóór werd de website ook al genomineerd voor de Innovatie Award en voor de Young Business Award. Vervoerplaats.nl is een nieuwe manier om voor het vervoer vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Forenzen kunnen op Vervoerplaats.nl hun vaste routes met tijden inschrijven en daarbij aangeven met welk soort voertuig ze rijden. Leveranciers of expeditiebedrijven (maar ook particulieren) kunnen deze forenzen inschakelen. Daarbij kunnen winkeliers zelfs een eigen vaste forens aanwijzen voor hun periodieke ritten. De aflevering zou dan rond sluitingstijd of zelfs ’s avonds kunnen zijn. De forens woont immers toch in de plaats van aflevering.

 

Voor veel particulieren is dit een uitkomst, maar dat ook expeditiebedrijven hierop in gaan, is logisch. Vaak rijden vrachtwagens met een deellading, in het ergste geval met slechts 1 colli. Via Vervoersplaats.nl is dat te voorkomen. Een van de belangrijkste voordelen van Vervoerplaats.nl is dat er bestaande voertuigcapaciteit wordt benut.

Vragers en aanbieders zijn vrij in de afspraken die ze maken. De aanbieders van het vervoer kunnen de vervoerder vragen een kentekenbewijs of rijbewijsnummer achter te laten. Op de site komt de mogelijkheid – net zoals dat ook bij bijvoorbeeld eBay het geval is – om een profielscore bij te houden. Daaraan is de betrouwbaarheid van de aanbieder en de vervoerder af te lezen.

 

Belangstelling

De insteek is om Vervoerplaats.nl in de hele Europese Unie uit te zetten. Initiatiefnemers David Bremer en Ruben Harms hebben inmiddels volop aandacht gekregen voor hun initiatief. De kranten hebben er vol mee gestaan (zie de website en klik op Vervoerplaats in de media), het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft Bremer uitgenodigd voor een lunch en ook uit België komen vragen, van het Ministerie voor Ondernemen en Vereenvoudigen.

 

Een kijkje op de website biedt verrassende inzichten. Aanbieders en vragers kunnen netjes worden geclusterd, er is ruimte om aan te geven wat er moet worden vervoerd en wat de eventuele overeen te komen prijs is. Via YouTube kan een introductiefilm worden bekeken, die uitleg geeft over de werking van de zoeksite. Zoek op ‘vervoerplaats’.

 

Volgens Bremer is het systeem nog gedeeltelijk in een opbouwfase. “Ik heb inmiddels contact gehad met Bob Crebas, initiatiefnemer van Marktplaats, omdat we met hetzelfde principe willen gaan werken. Dat betekent dat er ook geboden kan worden op te vervoeren goederen. De populariteit van handelssites neemt namelijk sterk toe. Ook willen we op termijn advertenties, bijvoorbeeld van aanbieders, gaan plaatsen. Het is eigenlijk vreemd dat niemand eerder op dit idee is gekomen.”

Reageer op dit artikel