artikel

Walter Kusters, Manager Business Development TDG

carrière & mensen Premium

Walter Kusters, Manager Business Development TDG

De crisis trekt diepe sporen in bedrijvig Nederland. Wat merken logistiek managers er van? Hoe gaan ze hier mee om? Dit keer het woord aan Walter Kusters, Manager Business Development bij TDG.


 

 "Klanten die het nu zwaar hebben, blijven we trouw"

Wat merk jij van de crisis?

"De crisis doorstaan we als bedrijf goed. De prestaties van onze vestigingen zijn naar behoren. De grootste uitdaging ligt  bij onze vestiging in Son waar we de logistiek verzorgen voor betonproducent Betonson. Dat heeft vooral ook te maken met de forse vraaguitval waar de bouw op dit moment mee te kampen heeft als gevolg van de crisis. Die uitval daar kunnen we echter goed opvangen doordat we een flexibel georganiseerde business hebben. Ook is er ondanks de crisis geen sprake van dat klanten bij ons weglopen. We hebben vijftien grote klanten waar we juist gezamenlijk kijken hoe we op de effecten van de crisis moeten reageren. Daarnaast merk ik de laatste tijd juist dat binnen onze afdeling Business Development zich verladers melden die, ook als gevolg van de crisis, er aan denken om hun logistiek te outsourcen. Al met al kampen we dus ondanks deze crisis met weinig problemen."

 

Zijn er nog investeringplannen?

"Recentelijk hebben we de nodige investeringen gedaan in met name onze AEO-certificering. Daar is veel tijd en aandacht aan besteed. Ook hebben we voor onze klanten veel geïnvesteerd op het gebied van sustainability health and safety. Nu investeren we in een SAP-upgrade en ons Transport Management Systeem dat we beter willen afstemmen op onze diverse partners."

 

Hoe zorg je voor meer efficiency?

"De efficiency realiseren we eigenlijk door ons no nonsens beleid. Dat beleid komt doordat we een platte organisatie hebben met korte lijnen naar onze CEO. De contractmanagers op onze sites worden bovendien vanuit het hoofdkantoor in Wijchen direct ondersteund met allerlei diensten zonder dat daar nog allerlei overhead tussen zit. In de praktijk blijkt dat deze aanpak onze efficiency alleen maar ten goede komt."

 

Wat staat bij jullie continu op de agenda?

"Al ruim 60 procent van onze omzet valt buiten Nederland, maar we willen onze strategie nog meer op Europa gaan richten. Daar hebben we in het verleden onvoldoende tijd en aandacht in geïnvesteerd. We willen dat er meer synergie ontstaat tussen onze vestigingen hier in Nederland, België, Spanje, Duitsland en Frankrijk. Uit die verbindingen willen we ook dat onze klanten meer supply chain voordelen gaan halen. Verder denken we uiteraard constant mee met de klant over het verbeteren van hun supply chain. Ook zijn we in staat om tijdens deze crisis trouw te blijven aan onze klanten die het zwaar hebben.

Wat is nu jouw persoonlijke uitdaging?

"Het neerzetten van die Europese footprint is een belangrijke uitdaging voor mij. Maar ook het blijven meedenken met de klant over de wijze waarop kostenbesparingen zijn te realiseren op bijvoorbeeld het transport. Ik ben nu 2,5  jaar werkzaam bij TDG en het is nu tijd dat de zaadjes geoogst worden die toen gezaaid zijn. En is er al geoogst met de komst van aansprekende klanten als SC Johnson, speelgoedproducent VTech, Kender Thijssen en Intertaste. Die klanten vragen Europese oplossingen en het is voor mij een uitdaging om daar meer uit te halen met concepten dan enkel alleen met scherpe tarieven.

Wat is leuk en minder leuk aan deze baan?

"Leuk is vooral om bij outsource trajecten oplossingen te vinden voor inhoudelijk gecompliceerde supply chain vraagstukken. Dat is vaak een kwestie van een lange adem hebben, omdat een dergelijk project zomaar een jaar kan duren. Dat vergt veel scherpte en vooral ook in deze tijd is het de kunst om als logistiek dienstverlener je met slimme ideeën te onderscheiden van de rest. Minder leuk en frustrerend is dat je na een uitgebreide benchmark te horen krijgt dat ze niet met je in zee gaan, puur omdat alleen gekeken is naar het huidige kostenplaatje, terwijl er wel degelijk voordelen vallen te behalen." 

Reageer op dit artikel