artikel

Competentiemanagement verdient meer aandacht: vijf tips

carrière & mensen

Competentiemanagement, vorig jaar nog de insteek tijdens de Logistiek Manager van het Jaar-verkiezing, staat volgens Walther Ploos van Amstel absoluut niet op het netvlies bij de Nederlandse logistiek manager. Ploos van Amstel legt uit wat competentiemanagement inhoudt en hoe je het kunt verbeteren.

Competentiemanagement verdient meer aandacht: vijf tips

 

Hoe logistiek managers ermee bezig zouden moeten zijn? Ze zijn dat dus niet?

"Nee, als ik nu naar logistiek managers kijk, dan is hooguit een op de tien logistiek managers bezig met serieus verder leren, zo’n zes, zeven jaar na de start van hun logistieke carriere. En op dat moment van je carrière is het cruciaal om vervolgstappen te zetten en een serieuze opleiding te gaan volgen, anders blijf je werken op de basis die je tijdens je opleiding hebt meegekregen. En na zeven tot tien jaar is je kennis en zijn je competenties toch echt verouderd. Dat zou je zelf niet moeten willen en je baas ook niet."

 

Op welke manier kun je je kennis en competenties verbeteren?

"Dat kun je controleren aan de hand van vijf punten, waarmee je in de gaten krijgt of je voldoende mee bent gegaan met de ontwikkelingen, voldoende kennis hebt van zaken, ook op het gebied van ICT en of je goed genoeg kunt leidinggeven. Maar de praktijk wijst uit dat slechts één op de tien logistiek managers hier serieus mee bezig is."

 

De vijf punten volgens Ploos van Amstel:

  • Als logistiek manager moet je, eventueel samen met je baas, nadenken over de product-markt combinaties in de keten. Daarvoor heb je kennis nodig van de prijs die een klant voor een product wil uitgeven. Het enige wat bij logistiek managers vaak bekend is, zijn de kosten. Het opzetten van een goede keten aan de hand van informatie uit de markt is iets wat ze niet lukt. Zorg dus dat je over voldoende informatie beschikt om die keten wel op te kunnen zetten.
  • Succes in de markt wordt niet langer alleen maar bereikt door fabrieken efficiënter te maken. Het navigeren met je goederenstroom is minstens zo belangrijk geworden. Veel bedrijven hebben meer dan één fabriek en magazijn, dus is het zaak goed na te denken over de goederenstroom. Ook moet daarin de relatie met de leverancier worden meegenomen. Plannen is enorm belangrijk geworden. En dan te bedenken dat de gemiddelde logistiek manager dus werkt met concepten uit het verleden..
  • Bedrijven werken steeds meer in allianties, en dus zul je daar als logistiek manager in mee moeten kunnen. Daarbij moet je weten hoe je het netwerk van je partners moet kunnen managen.
  • ICT is meer dan alleen weten hoe een MRP of ERP werkt. Tegenwoordig zie je ontwikkelingen als de WII, de iPhone en ook RFID-tags. Dergelijke ontwikkelingen liggen mijlenver af van de MRP’s en ERP’s van deze wereld, maar die nieuwe ontwikkelingen bepalen wel het toekomstige ICT-denken.
  • Als logistiek manager moet je goed zijn in leidinggeven. En dat is meer dan ervoor zorgen dat de manschappen afmarcheren naar het toilet. Alles hangt af van de manier waarop je leiding geeft. Dingen die je bedenkt moet je ook kunnen uitvoeren. Mensen blijven anders zaken op dezelfde manier besluiten en daar kom je niet verder mee.

Het volgen van een goede opleiding binnen de eerste tien jaar als logistiek manager is volgens jou dus een vereiste om ‘competent’ genoeg te blijven. Wat voor soort opleiding adviseer je?

"Eigenlijk maakt het niet zo heel veel uit wat voor opleiding je volgt, het hoeft zelfs geen logistieke opleiding te zijn. Je blik verruimen is het belangrijkste en dat kan ook door minstens één dag per week buiten de deur te kijken. Vandaag de dag komt concurrentie niet alleen vanuit je eigen sector, maar steeds vaker uit een hele andere hoek. En als die persoon wel blijft doorleren ben je na vijf tot tien jaar ingehaald door die persoon. Dat kan best een handige marketingjongen zijn die ineens kaas gegeten heeft van logistiek."

 

Heel erg positief gestemd ben je niet over de Nederlandse logistiek manager?

"Ik zie niet zo gauw hoe ik hier een positieve draai aan kan geven. Dat wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor verbetering. Als je competent bent, zorg je immers voor een goed lopend bedrijf, je werk wordt er leuker van en je zit bovendien samen met het management aan het stuur. Er is geen excuus om niet in jezelf en het bedrijf te investeren."

 

Heb je enkele suggesties ter verbetering van de huidige situatie?

"Blijf vragen stellen binnen je eigen organisatie! Ook moet je oog krijgen en blijven hebben voor de andere functies binnen het bedrijf waar je werkt. En je moet samenwerken met die mensen, er is geen betere leerschool dan zien wat je eigen collega’s doen. Daarnaast zijn opleidingen enorm belangrijk. En tenslotte moet je als logistiek manager toch ook zeker een paar keer per jaar naar een serieus seminar of congres. Een seminar op tactisch niveau, niet een bijeenkomst waar je praat over de inrichting van je magazijn. Je moet zoeken naar eye-openers."

 

Zijn er bedrijven waar ze competentiemanagement wel hoog in het vaandel hebben staan?

"Absoluut! Denk aan Heineken, Philips-bedrijven, Ahold en Albert-Heijn, TNT, DHL en KPN. Ook onder de kleinere bedrijven zijn er goede voorbeelden te vinden, neem Vector (aandrijftechniek) en Moba (eierverpakmachine). Die bedrijven hebben begrepen dat logistiek hun kernactiviteit is. Op logistiek gebied is een Versteijnen Logistics overigens ook goed bezig, maar de directeur daar heeft zelf ook een goede opleiding gevolgd en wat je nu ziet is dat grote klanten je zo gaan herkennen als gesprekspartner."

 

Lees ook:

Reageer op dit artikel