artikel

Jacob Otter: ‘Je moet de zuurstof ademen van de klant

carrière & mensen

Waarom verandert een logisticus van baan? Op basis van deze vraag publiceert Logistiek een serie interviews. Dit keer Jacob Otter. Sinds december 2007 werkzaam als logistiek directeur bij Black Box Logistics.

Jacob Otter: ‘Je moet de zuurstof ademen van de klant
Jacob Otter

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 23 mei 2008.

Wat is het grootste verschil met je vorige werkgever Wehkamp?

“Bij Black Box Logistics ben ik volledig eindverantwoordelijk voor alle logistieke processen in alle vestigingen in Almere en Den Bosch, vijf in totaal. Ik ben hier ook commercieel en op strategisch vlak bezig. Het is een jong bedrijf met een kleine directie. Ik kan hier snel schakelen. Heb je vandaag iets in je hoofd, dan kun je het morgen uitvoeren. Ik kan nu zowel innovatief als inventief bezig zijn. Bij andere bedrijven komt de dynamiek vaak uit verkoopresultaten. Hier gaat het verder. Hier moet je constant bezig blijven met die klant.”
 

Vertel eens over je loopbaan?

“Na een lange periode als beroepsmilitair ben ik twee tot drie jaar bezig geweest om eruit te komen. Defensie liet mij niet zomaar gaan. In het bedrijfsleven zeg je gewoon je baan op, in het leger werkt dat anders. Uiteindelijk is het toch gelukt. Ik kwam in contact met Blokker. Ze zochten naar potentiële leidinggevenden voor het nieuwe dc in Geldermalsen. Ik had nog nooit gesolliciteerd. Het gesprek vond plaats in het Mercure hotel in Nulde met Harry Brugman, toen logistiek manager bij Blokker. Na twintig minuten liep ik er uit en belde mijn vriendin op en zei verbaasd ‘Volgens mij heb ik een nieuwe baan!’. Bij Blokker werd ik teamleider en uiteindelijk dc manager.”
 

Waarom ben je weggegaan bij Blokker?

“Carrièredrang. Ik werd gevraagd om directeur te worden van een transportonderneming. Dat streelde mijn ego wel. Achteraf een misstap, want het bleek niets voor mij te zijn. Ik vertrok vervolgens naar Fetim, een bedrijf in het westelijk havengebied in Amsterdam. Ondertussen was ik verhuisd naar Veghel, door de reistijd heb ik het daar niet lang volgehouden. Ik solliciteerde vervolgens naar een functie bij Beter Bed en deed daar de SAP WMS-implementatie. Toen dat klaar was, werd het wederom tijd voor wat anders. Ik sprak met Paul Nijhof van Wehkamp.nl, toen directeur operations en customer service, en er was gelijk een klik. Beiden voelden we aan waar Wehkamp.nl naar toe moest. Ik zag daar en heel mooie uitdaging. Bij Wehkamp heb ik veel kansen gekregen. Zo heb ik onder meer het dc in Maurik gereorganiseerd.”
 

Wat vind je belangrijk?

“Ik moet het dc in kunnen lopen, dat vind ik heerlijk. Als ik maar met mensen om kan gaan in een omgeving die logistiek ademt. Na vijf maanden bij Black Box zie ik dat voor iedereen de klant op de eerste plaats staat. Ik communiceer altijd eerlijk, open en duidelijk en dat verwacht ik ook van mijn mensen. Je moet de zuurstof ademen van de klant. Ik heb voor iedere klant een supervisor aangesteld. Hij moet realiseren dat het zijn brood is en dat hij verantwoordelijk is. Zelf houd ik ervan om als een kleine ondernemer binnen een grote onderneming te opereren. Ik kan dat hier meer uitbouwen dan bij mijn vorige werkgevers. Het bedrijf is van ons en dus ook van mij. Zo redeneer ik. Die betrokkenheid eis ik ook van mijn mensen.”
 

Wat is jouw credo?

“Iedereen binnen de logistieke dienstverlening heeft zijn mond altijd vol van innovatie en IT. Maar je moet ook inventief zijn. Gewoon doen wat je afspreekt en een band opbouwen met de klant. Daarin vind ik veel voldoening. Of je nu een bezem in je hand hebt of een pen, je bent allemaal belangrijk. Ik ken ze hier allemaal bij voornaam en help zelf af en toe mee in het magazijn. Als leidinggevende heb ik een sociaal gezicht, maar één ding staat bij mij hoog in het vaandel: afspraak is afspraak. Als mensen te laat aankomen met iets wat niet gelukt is, ben ik niet zo vriendelijk meer.”
 

Wat is je uiteindelijke doel?

“Daar ben ik niet elke dag mee bezig. Ik heb wel elke keer in mijn loopbaan een stapje gemaakt. Dat is mooi en daar ben ik ook trots op. Ik ben nu bezig met de afronding van ons nieuwe dc in Almere. We waren van plan te verhuizen van drie locaties naar één nieuw pand, maar het succes en onze visie als dienstverlener heeft ons al weer ingehaald. We blijven vanuit drie locaties opereren. Een fantastische uitdaging en een mooi resultaat voor Black Box Logistics. Mijn kennis uitbreiden door studie, daar ligt nog wel een doel. Qua tijdbesteding kan ik het me eigenlijk niet permitteren. Pragmatisch gezien denk ik: wat levert het op. Natuurlijk heb je theorie nodig als basis voor gezond verstand. Maar wat je ook doet in de logistiek, het gebeurt in de operatie.”
 

Jacob Otter (45)

Sinds 1 december 2007 logistiek directeur bij Black Box Logistics in Almere

Getrouwd: 3 kinderen

Opleiding: Diverse logistieke opleidingen waaronder logistiek management, gevolgd in het leger

Werkervaring: Dertien jaar Koninklijke Landmacht, dc manager bij Blokker, directeur bij transportonderneming, dc manager bij Fetim, manager warehousing & distribution bij Beter Bed en manager warehousing & distribution bij Wehkamp.nl

 

Reageer op dit artikel