artikel

Het profiel van de supply chain manager

carrière & mensen

De supply chain manager is meestal een universitair geschoolde man. Sociale en communicatieve vaardigheden (soft skills) vindt hij belangrijker dan verstand van logistiek en hij besteedt relatief weinig tijd aan externe integratie. Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek onder meer dan 700 managers.

Het profiel van de supply chain manager
Profiel van de supply chain manager

Hieronder de highlights van het onderzoek ‘Supply chain managers, who needs them?’ Onderaan staat een pdf-presentatie met de volledige resultaten. Deze werd gepresenteerd door professor Ann Vereecke tijdens het congres op 10 april in Antwerpen.

 

 

Hoogopgeleide man

De meeste supply chain managers zijn man: 87 procent. Het gros (62%) heeft een universitaire opleiding of een opleiding op hogeschoolniveau (32%). “Dit is hoger dan we hadden verwacht. Vrijwel iedereen is hoog opgeleid”, zei Ann Vereecke tijdens haar presentatie. De meeste supply chain managers hebben een opleiding in management of economie gehad (49%), een andere grote groep (30%) heeft een technische opleiding genoten.

 

Opleiding in supply chain management

Lang niet iedereen heeft ook echt een opleiding in supply chain management gehad, slechts 42 procent. Van de beginnende supply chain managers heeft 16 procent een specifieke supply chain-opleiding gehad. De anderen supply chain managers nemen een specifieke opleiding tijdens hun carrière, vooral in de eerste vijftien jaar. Daarna wordt er nauwelijk nog bijgeschoold.

 

Gros had eerst een logistieke functie

Het grootste deel van de supply chain managers had daarvoor een functie binnen de afdeling logistiek/supply chain management. Anderen komen voort uit operations (20%) of marketing en sales (11%).

 

Tijdsbesteding verschilt ook per type manager

Grofweg verdeelt de supply chain manager zijn tijd over vijf soorten taken: uitdragen van de missie, consultancy (projecten/implementaties), leiding geven, het bevorderen van interne integratie en het bevorderen van externe integratie. De meeste tijd wordt besteed aan leidinggevende- (26%) en

consultancytaken (25%).

 

Wat duidelijk uit het onderzoek blijkt, is dat supply chain managers die voor een breder gebied verantwoordelijk zijn (inkoop, productie en distributie) meer tijd besteden aan leidinggevende taken (42%). Supply chain managers die ‘slechts’ verantwoordelijk zijn voor het distributiestuk besteden juist veel tijd aan het bevorderen van de interne integratie.

 

 

 

Mede-initiatiefnemers van het onderzoek, met van links naar

rechts: Danny Peeters (Goodman), prof. Van Dierdonck,

Steven Serneels (S&V) en prof. Ann Vereecke.

Weinig tijd voor externe integratie

Supply chain managers besteden 10 tot 15 procent van de tijd aan het bevorderen van externe integratie, dus het afstemmen met toeleveranciers en klanten. "Dat valt me eerlijk gezegd tegen", zegt professor Vereecke. "Bij  supply chain management denkt iedereen toch in eerste instantie aan het afstemmen van processen over de bedrijfsmuren heen. Hier is een supply chain manager dus maar een relatief klein deel van zijn tijd mee bezig."

 

Soft skills belangrijker dan functionele expertise

De belangrijkste vaardigheden van een supply chain manager liggen op het vlak van soft skills, vinden de respondenten. Communiceren, beslissingen nemen en leidinggeven worden als de belangrijkste vaardigheden aangemerkt.

Verstand van logistiek, planning en voorraadbeheer worden minder belangrijk gevonden dan de softskills, want die vaardigheden worden pas op de zevende of achtste plaats genoemd.

 

Op de vraag welke vaardigheden in de toekomst in belang zullen toenemen, worden verstand van duurzame logistiek en wet- en regelgeving genoemd. Vereecke: "Opvallend is dat bij deze vraag over toekomstige skills de soft skills juist onderaan staan. Kennelijk denken supply chain managers dat andere taken in de toekomst belangrijker gaan worden."

 

 

 Dowload hier PDF-presentatie met nog meer resultaten.

 

 

Lees ook:

 

 

Reageer op dit artikel