artikel

Logistieke baas weet niet waarom mensen vertrekken

carrière & mensen Premium

Eén op de vijf leidinggevenden bij logistiek dienstverleners en verladers heeft geen idee waarom medewerkers hun baan opzeggen. Bedrijven die het wel weten, noemen weinig carrièreperspectief als belangrijkste reden. De logistiek is als branche of als bedrijfsfunctie op dit punt geen aantrekkelijke werkomgeving.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in LogistiekKrant op 23 september 2005.

Het jaarlijkse Logistics Labour Survey van Tempo-Team stelt vast, dat in de logistiek de visie op de rol als werkgever nog steeds heel beperkt is. Dit onderzoek naar de logistieke arbeidsmarkt is deze zomer voor de tweede keer uitgevoerd in samenwerking met NDL en LogistiekKrant. Ook vorig jaar bleek dat er nog veel mankeert aan de professionalisering ten aanzien van het personeelsbeleid. Toen stonden reorganisaties en inkrimping als nummer één op het lijstje van vertrekredenen. Nu speelt vooral het gevoel dat werknemers hebben bij hun baan een rol in de beslissing om weg te gaan. Het ontbreekt aan groeimogelijkheden, de arbeidsomstandigheden zijn relatief zwaar en elders is het werk interessanter.

         

Exitgesprekken

Opmerkelijk is dat de werkgevers zich naar eigen zeggen juist proberen te onderscheiden door het creëren van de juiste werksfeer. Op basis van arbeidsvoorwaarden is het onderscheid vaak minimaal. Het verbeteren van de werksfeer komt echter nog niet goed van de grond. Volgens Tempo-Team kiezen logistieke medewerkers hoofdzakelijk voor de naamsbekendheid van het bedrijf of het product, het salaris en de variatie in het werk.

“Je mag toch verwachten dat bedrijven op z’n minst exitgesprekken voeren”, zegt Richard Geijteman namens Tempo-Team. “Blijkbaar wordt dat lang niet overal gedaan. Dat maakt duidelijk dat er volgens ons nog veel mankeert aan goed HR-beleid in logistieke werkomgevingen. Veel managers zijn gefixeerd op de operatie zelf.”

            

Weinig groei

Mary Scholtus, sitemanager voor DHL Solutions in Roosendaal, vindt HR-aspecten essentieel. “Je bent als logistiek bedrijf heel erg afhankelijk van medewerkers, zeker ook van flexwerkers op piekmomenten. Dat zal zo blijven, ook al zijn we flink aan het mechaniseren, waardoor de verhouding vast/flex verschuift en meer flexibele contracten sluiten met onze vaste mensen. Ook van de uitzendkrachten krijgen we een maandelijkse rapportage over vertrekredenen. Daar kun je intern op sturen, als het bijvoorbeeld om een bepaalde afdeling betreft. Volgens mij zoeken veel medewerkers vooral zekerheid. Soms gaan ze al weg terwijl ze alleen maar denken dat hun baan op de tocht staat.”

Het onderzoek concludeert verder, dat de werkgelegenheid in het afgelopen jaar nauwelijks is gegroeid. Tweederde van de bedrijven zet flexwerkers in, een lichte groei ten opzichte van vorig jaar. Voor het komend jaar zal het aantal logistieke medewerkers heel beperkt toenemen (0,3 procent), het meest bij logistiek dienstverleners (2,5 procent).

 

Reageer op dit artikel