artikel

Hoe krijg je personeel en hoe houd je het vast?

carrière & mensen

Volgens een Deloitte & Touche-onderzoek blijft de loonstijging in logistiek achter bij de gemiddelde loonstijging. Lagere lonen zorgen er daardoor voor dat het moeilijk is om middenkader aan te trekken. Hoe kom je aan personeel en vooral ook: hoe houd je ze vast?

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in LogistiekKrant op 4 oktober 2002.

‘Wel conservatief zijn’

Stef de Bont, Road Air

        

“Om personeel aan je te binden moet je mee in hun wensen naar secundaire arbeidsvoorwaarden. Meestal gaat het om vrije tijd. Kinderopvang hebben wij nog niet. Misschien moeten wij daar naar toe, al vind ik wel dat je conservatief moet zijn in het aanbieden van secundaire arbeidsvoorwaarden. In hoogtijdagen kan veel, maar in laagconjunctuur houd je dat moeilijk overeind. Dat zie je ook in andere branches.

          

Het is makkelijker geworden om personeel aan de onderkant van de loonschalen te vinden. Toch blijft het moeilijk om kwalitatief goed personeel te krijgen. Het lukt wel, maar daarvoor moet je betalen. En in de logistiek willen we toch vaak voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Er is een fluctuerende behoefte aan personeel maar met flexkrachten voor de pieken, haal je weinig betrokkenheid in huis. Ook merk je een laag verantwoordelijkheidsgevoel. Geen wonder dat mede hierdoor steeds meer buitenlanders worden binnengehaald. De concurrentiepositie van Nederland in Europa holt achteruit. Dit komt mede door eerdere loonstijgingen voor vooral warehouse-medewerkers en chauffeurs. Daarmee prijs je je uit de markt.

               

Wij hebben niet veel moeite met het vinden van middenkader. Je moet daarvoor belonen; zowel primair als secundair. Het topsegment is eveneens niet moeilijk. Het probleem in de logistiek is het lage loon, vergeleken met andere branches. Je merkt dat het lastig is ze te blijven binden. De logistieke omgeving is hectisch en lijkt ongeorganiseerd. Binnen logistieke dienstverlening is weinig tijd voor management development en dus stappen ze over. Het logistieke vakgebied is nog te weinig onderwerp op boardroom-niveau. Het moet dus professioneler worden.”

           

‘Middenkader is makkelijker’

Joost van Noorden, Kappa De Zeeuw Golfkarton

              

“De CAO’s aan verladerskant zijn niet slecht. In het beroepsgoederenvervoer zijn ze iets lager, maar over het algemeen zijn de beloningen goed. De moeilijkste groep om aan te komen, zijn medewerkers tussen middenkader en het allerlaagste opleidingsniveau. Het LTS-C niveau wordt bijna niet meer gekozen op scholen. Grof gezegd maken ze òf hun opleiding niet af òf ze gaan naar de Mavo. Verder zuigen de regio’s Apeldoorn, Arnhem en Zutphen veel mensen weg. Middenkader is makkelijker te krijgen, al is goed middenkader natuurlijk een tweede. In het verleden waren we tevreden met LTS-C niveau maar nu moet je toch toe naar MTS- en Meao-niveau. Bovendien blijven veel leerlingen hangen op hun stage-adres. We willen nu stagiaires op MBO-niveau. We hebben een ruim opleidingsbudget maar dat is wel nodig ook. Je moet mensen blijven trainen, want met onze machines kunnen we ons niet permitteren om via trial and error met elektronica om te gaan. Het topsegment is bij ons niet zo’n probleem. Vraag en aanbod zijn hier aardig in balans, mede omdat zij eerder verkassen dan operationeel personeel, zodat je hen ook landelijk kunt zoeken. TH- en HTS-stagiaires halen we vrij eenvoudig binnen, als je maar op tijd bent.

            

Wij zoeken allrounders; geen mensen aan wie we het chep-palletpoolsysteem nog moeten uitleggen. Mensen binnenhalen en houden vereist een tailor-made pakket. Zelfs in een neergaande economie moet je je sterk maken om mensen aan te trekken en te behouden omdat de vergrijzing blijft toeslaan.

       

Scholen en bedrijven moeten logistiek promoten. Velen weten niet wat er te koop is. Het is een volwaardig vakgebied met uitdagingen en goede beloningen.”

           

‘Beeld is nu omgeslagen’

Erik de Vries, Rotra

“Wij werken deels volgens de CAO en deels volgend op de CAO. De CAO voor rijdend personeel heeft zaken op het gebied van secundaire arbeidsvoorwaarden tot zich genomen. Plat gezegd komt dat neer op zaken die als loonsverhoging worden verondersteld, maar waarbij een aantal voorzieningen puur als wisselgeld zijn gebruikt.

Wij merken dat tot een jaar geleden niemand wist waar je personeel vandaan moest halen, terwijl dat beeld nu compleet is omgeslagen. Het wordt nu toch allemaal wat ruimer in de logistieke markt. Nu zie je op alle fronten dat tekorten aan personeel niet meer aanwezig zijn. Waren tot een jaar geleden de open sollicitaties, die binnenkwamen, slechts breed oriënterend en komend vanuit een andere functie. Nu zie je veel meer open sollicitaties en voor steeds specifiekere functies.

              

Het compleet veranderde beeld komt niet door de lonen. Het is veel meer het gevolg van de huidige economie. Bedrijven willen van hun voorraden af omdat het niet gunstig is om voorraden te hebben. En dat merk je in een minder ladingaanbod, minder kilometers en minder chauffeurs.

Voor een logistiek dienstverlener is dit een gunstige situatie. Je bent niet meer genoodzaakt alles wat binnenkomt aan personeel in te zetten. Dat hoefde vorig jaar ook niet maar dan was je weer gebonden aan het inhuren van arbeidskrachten, inclusief de vaak mindere betrokkenheid en motivatie.

    

Feit blijft dat er veel verschillende logistiek dienstverleners zijn en dat niet iedereen in staat is om hooggekwalificeerd personeel in te zetten of dat ze deze groep gebruiken tot meerwaarde van het bedrijf. Het is een uitdaging voor logistiek dienstverleners om minder afhankelijk te zijn van de CAO, wanneer dit neerkomt op het aantrekken van personeel.”

 

Reageer op dit artikel