Blog - Duurzaamheid

Sam en Moos: krijg niet het heen en weer!

Jan Hoogenboezem
Auteur: Jan Hoogenboezem
Geplaatst: 19 jan 2011
Is een ‘eenmalige zeecontainer' groen? Het lijkt een zin met tegenstellingen. Ik moest er aan denken door een mop over Sam en Moos, waarbij Sam regelmatig over de grens gaat met een bakfiets.
Hergebruik containers
Gerelateerde items

Sam gaat twee keer per dag met een bakfiets vol met zand de grens over. Moos bekijkt zich dat enkele weken en vraagt dan aan Sam of hij zand smokkelt. Sam antwoordt: "Nee, bakfietsen."

   

Al jaren wordt er geschreven en gedacht over het terugvervoeren van lege zeecontainers naar exporterende landen en tussen havens. Stel dat we een zeecontainer uitvinden die gefabriceerd wordt in het exporterende land, met als doel in het ontvangende land te blijven en daar een functie te krijgen.

  

Nieuw doel container  

De wand-elementen zouden kunnen worden gebruikt voor bouwdoeleinden, eetbaar of afbreekbaar zijn tot grondstof. Een houten zeecontainer kan na demontage als verantwoord hout worden toegepast. Ook karton heeft  tegenwoordig  veel betere constructieve en vochtwerende eigenschappen.

 

De huidige problematiek van gassen en ontgassen van containers kan wellicht met ventilerend materiaal worden meegenomen. Van alle zeecontainers wordt 20 procent (ca 1,35 miljoen stuks per jaar) leeg getransporteerd ten gevolge van onbalans en rederij- en havenbelangen.

 

Bij een gemengd gebruik van de huidige zeecontainers en de one way container, ontstaat er een balans in export en import.

 

Ik nodig een ieder uit tot het 'out of the box'-denken.


Deel dit artikel via:
Reageer
Doorsturen
Afdrukken
9 Reacties
Reacties (9)
Door: Len | 27 jan 2011
Wat een onzin discussie. Frank, ik ben het helemaal met je eens. Die boot moet toch terug. De kosten (incl co2 uitstoot) van het leeg terugvervoeren van de zeecontainer zijn echt wel kleiner dan het produceren en recyclen van eenmalige containers. Typisch voorbeeld van doorgeslagen "groen" denken.

En denken we nu echt dat er een schip gaat komen wat inbound containers meeneemt en outbound bulk lading? Dat is toch niet te plannen en te managen? zeker niet als je bedenkt dat er toch altijd wel een retourstroom van lading in containers is, die in meerdere havens geladen en gelost moet worden. En gaan we die boot dan in Azie weer schoonmaken??

De uitdaging zit niet in de container, maar in de onbalans van de lading. En die onbalans slaat vanzelf om, Azie importeert steeds meer. Als de Chinezen onze drank, autos, machines, etc blijven kopen, dan keer de wal vanzelf het schip.

Door: Martijn | 24 jan 2011
In hoeverre is dichter bij huis je goederen halen groener dan een vol container schip uit China? Een gemiddeld container schip kan ( in de ideale situatie) 14.000 TEU vervoeren. Enig idee hoeveel vrachwagenritjes dat zijn als we voor dichter bij huis kiezen? Per schip zal de CO2 uitstoot per container lager liggen dan per vrachtwagen. Daarnaast hebben wij een Europese tophaven en we zullen wel gek zijn als we hiermee het belang van onze positie als logistieke hub van Europa op het spel zetten als we gaan roepen in Europa dat we beter dichter bij huis onze goederen moeten halen. En natuurlijk hebben we de trein, maar zolang er geen synergie onstaat in Europa op het gebied van spoorbeheer en dergelijke blijft dit een impopulaire manier van transport. Shortsea shipping of de binnenvaart ten opzichte van wegvervoer, net weer te langzaam en niet overal bereikbaar. Zeetransport en het laatste stukje met wegtransport is dan toch het meest efficiënt, lagere kosten en niet bij uitstek het minst groen.
Door: Robbert | 21 jan 2011
Volgens mij is een eenmalige zeecontainer nog niet zo'n slecht idee... Door het enorme exportoverschot van China zitten wij hier met lege containers opgescheept die weer naar China moeten. Deze vervoeren we leeg terug...
Eenmalige containers kunnen kwalitatief minder zijn (dus lagere kosten) en er kunnen materialen worden gebruikt die makkelijk recyclebaar zijn.

en dat de boot een keer terug moet dat klopt.. voordeel is, geen wachttijden voor containers.. leeg terug transport(goedkoper) en minder CO2.

Kortom, waar wachten we op?
Door: Frank | 19 jan 2011
Helemaal eens met Duco.

De blog gaat over het middel waarmee goederen verplaatst worden. Het middel is echter een voorbeeld van efficiency. Verbetering is bijv de inklapbare zeecontainer.

Raar is dat geopperd wordt om de verpakking ergens anders voor te gebruiken... is dat een vorm van duurzaamheid? Volgens mij is juist het steeds weer opnieuw gebruiken van die zeecontainer juist een teken van duurzaamheid. En indien echt stuk.... omsmelten en een nieuwe maken. Hoe duurzaam wil je het eigenlijk hebben ?

Aan de andere kant:
Het voorkomen van transport is inderdaad de clue.

Maar wat is groener? Een volle zee container uit China, of uit Turkeye? Uit China, lagere frequenty, lange levertijden, volle containers en echt bulk transport of uit bijv Turkeye korte levertijden, kleinere batches, halfvolle vrachtwagens (?), minder scrap....

en de retourvracht dan? Geld daar niet hetzelfde?

Vraag me trouwens af... die 80% beladingsgraad is die door de jaren nu stijgende of dalende.....

Me gevoel zegt stijgend. China gaat ook steeds meer importeren voor consumptie, en hele afvalstromen (papier/schrot) vinden op deze manier hun weg weer terug naar de fabrieken om tot mooie producten gemaakt te worden.

Is dat geen mooi voorbeeld van cradle to cradle ??

Het enige wat aan deze supplychain niet groen is is de motoren van de boot. Nou misschien moeten die dan net als bij een onderzeeer op (kernenergie)stroom gaan lopen...

Door: Jan Hoogenboezem | 19 jan 2011
Ben het helemaal met je eens Duco, zie mijn eerdere blog: Cradle to Kliko

:http://www.logistiek.nl/blogs/artikelen/id300-Cradle_to_Kliko.html
Door: Jan Hoogenboezem | 19 jan 2011
Uiteraard is er wel degelijk sprake van export vanuit Europa, maar minder.
Boten wachten dus, zoals in de crisistijd vanuit China ook minder schepen en langzamer voeren ten einde kosten (en CO2) te besparen, of, misschien belangrijker, de schepen kunnen gebruikt worden voor exportgoederen, die niet in containers vervoerd (kunnen/moeten) worden.
Door: Duco | 19 jan 2011
Als je echt groen wil denken dan moet je de goederen niet uit China halen maar dichter bij huis. Dit bespaart veel energie. Zie ook het Cradel to Cradel systeem.
Door: Remko | 19 jan 2011
Het blijkt maar weer dat out of the box denken erg moeilijk is. 80% beladingsgraad is mooi maar waarom niet hoger maken als dat kan. de boot die terug gaat is of wel gevuld met volle containers met export goederen of wel hij is lichter op de terugvaart en dat schilt weer energie kosten die hij anders verspild had aan lege containers vervoeren
Door: Frank | 19 jan 2011
En die boot dan?? Gaan we die ook van karton maken? Oh en stel karton... waar komt dat vandaan... uit de lokale gerecyclde papierstromen ??

Volgens mij is de zeecontainer juist een super voor- en toonbeeld van standaardisatie en optimalisatie !!

20% leeg... is 80% vol !
Wat een beladingsgraad. Denk dat daar veel wegvervoerders niet kunnen tippen !
Plaats een reactie
  • Naam:

    Reactie:

  •   Om spam te voorkomen vragen wij u onderstaande woorden over te tikken voordat u opslaat
  • Opslaan
Over dit blog

In deze blog kunt u reageren op meningen en commentaren van Aart Steenbergen, Dolf Hamming, Jan Hoogeboezem en Meindert Boorsma.

Eerdere blogposts
Meer blogposts
Laatste reacties op blogs