Nog geen abonnee? Nu een jaarabonnement met 25% korting bestel hier

Blog / Expertartikel

Heftruckrijbewijs is helemaal geen onzin

11 3806 Warehousing

Op de Dag van het Magazijn rakelde Jan Warning van FNV Bondgenoten een oude discussie op: het heftruckrijbewijs. De heftruckleveranciers vinden zo'n rijbewijs maar onzin, maar hoe zit het met de rest van logistiek Nederland? Een poll wijst uit dat 56 procent een heftruckrijbewijs juist een goed idee vindt.
Wel of geen verplicht rijbewijs voor chauffeurs van heftrucks en reachtrucks?

 

Tsja, en waarom zouden we eigenlijk ook geen verplicht rijbewijs voor hef- en reachtruckchauffeurs invoeren? Om een auto te besturen heb je er ook één nodig, en eerlijk gezegd ben ik daar maar wat blij om als ik de capriolen van mijn medeweggebruikers soms zie. Voor vrachtautochauffeurs, die de hele dag op hun voertuig zitten, is de opleiding nog intensiever dan voor automobilisten.

 

Vergeet ook niet dat zich jaarlijks zo'n 1700 heftruckongevallen met 5 dodelijke slachtoffers voordoen. Dat is veel meer dan de 170 ongevallen die gemiddeld elk jaar bij de Arbeidsinspectie worden gemeld.

 

Op Logistiek.nl hebben we de mening van onze bezoekers eens gepeild. Maar liefst 450 mensen hebben gereageerd op de stelling 'Verplicht heftruckrijbewijs? Wat een onzin.' Maar liefst 56 procent vindt zo'n rijbewijs helemaal geen onzin. Zij huldigen de stelling dat je alles moet doen om ongelukken te voorkomen.

 

Nog eens 18 procent weet niet zeker of een heftruckrijbewijs de ideale oplossing is, maar vindt wel dat er een krachtiger instrument nodig is om het aantal ongevallen te verminderen. Niet meer dan 9 procent vindt een rijbewijs ronduit onzin.

 

Natuurlijk, in de huidige wetgeving staat al vermeld dat hef- en reachtruckchauffeurs voldoende geïnstrueerd moeten zijn. Volgens het Nationaal Veiligheidsonderzoek dat Logistiek.nl in samenwerking met Randstad heeft uitgevoerd, stuurt 86 procent van de magazijnen zijn chauffeurs daarom naar een opleidingsinstituut.

 

De vraag is wat die overige 14 procent doet. En al die andere bedrijven die misschien geen groot magazijn, maar wel veel heftruckverkeer hebben. 'Voldoende geïnstrueerd' kun je immers ook opvatten als een korte uitleg waar de bedieningshendels en de claxon zit.

 

Een heftruckrijbewijs is dan een goed middel om te waarborgen dat ook die chauffeurs voldoende opleiding hebben genoten. Een heftruckrijbewijs maakt het de Arbeidsinspectie ook een stuk gemakkelijker om te controleren of iedereen voldoende opleiding heeft genoten.

 

Kortom: waarom zouden we geen heftruckrijbewijs invoeren? Wat we echter ook verzinnen, ongevallen voorkomen doet het nooit helemaal. Dat blijkt ook uit die vreemde capriolen van mijn medeweggebruikers, die ook allemaal een rijbewijs hebben.

door Redactie Logistiek laatste update:26 mei 2012

Gerelateerde tags

11 reacties

  • # 1

    PJLigthart

    Dit is weer een heerlijk geval van extra regels en certificaten. Ik denk dat de laatste alinea al genoeg zegt om het juist NIET te doen. Alle ongelukken voorkomen doet het niet, als ik in het DC kijk waar met reachtrucks wordt gereden zie ik geen enkel verschil tussen mensen met of zonder certificaat en/of opleiding. Leidinggevenden moeten goed kijken of een persoon gschikt is om te rijden of niet.
    Rijbewijzen invoeren kost alleen maar tijd en geld.
  • # 2

    GGeeve

    Peter,dus eigenlijk ben je ook voorstander van autorijden zonder rijbewijs? Of is daar wel voldoende vaardigheid en kennis voor nodig? Hoe veilig wil je je medewerkers laten werken?
  • # 3

    PJLigthart

    Dat niet, maar wel op de hele rij-opleiding. Een rijbewijs wordt op een momentopname weggegeven. De examinatoren hebben geen idee of je eigenlijk wel of niet kan rijden. Maar in het DC heb je veel meer controle op de heftruckchauffeurs, die kan je veel beter begeleiden om ze er mee te laten rijden. Ik denk niet dat daar een rijbewijs voor nodig is.
  • # 4

    marceltelindert

    In principe heeft Peter wel gelijk, maar de vraag is of iedere manager of teamleider voldoende aandacht besteedt aan het begeleiden van chauffeurs. Ik denk dat slechts een kleine minderheid dat doet. In dat geval is een heftruckrijbewijs een betere garantie.
  • # 5

    PJLigthart

    Hoe wordt er dan gecontroleerd of iemand die op een heftruck rijdt een rijbewijs heeft? Ook de verkeerspolitie? Of misschien de Arbeidsinspectie?
  • # 6

    marceltelindert

    Hoe controleert de Arbeidsinspectie nu of iemand voldoende rij-instructie heeft gehad? Als iemand nu een ongeluk veroorzaakt en geen heftruckcertificaat heeft, ontstaat er - kan ik me zo voorstellen - een welles/nietes discussie over de vraag of iemand wel of niet voldoende instructie heeft gehad. Als een rijbewijs de norm wordt, dan is het laten zien van dit papiertje het bewijs van een voldoende rij-instructie. Iemand zonder rijbewijs heeft dan per definitie geen voldoende instructie gehad. Het bedrijf dat chauffeurs in dienst heeft zonder heftruckrijbewijs heeft een flink probleem als zich een ongeluk voordoet. Dat risico zouden de meeste bedrijven niet moeten willen lopen, dus is een intensievere controle dan nu niet nodig. Transportbedrijven hebben toch ook geen vrachtautochauffeurs zonder rijbewijs rondrijden?
  • # 7

    PJLigthart

    Neej dat klopt, maar die worden op de weg gecontroleerd als ze een keer worden aangehouden.
    Er zijn nu toch al certificaten die "aangeven"of een cursus heftruckrijden is positief is afgerond of niet. Wat zal in de toekomst het verschil zijn tussen een rijbewijs en een certificaat?
  • # 8

    bovi

    Tsja de truck is zo goed als de chauffeur die hem bestuurt!
    Een opleiding is altijd goed alleen daar ben je er niet mee ook het bedrijf moet begeleiden en goed toezien wat er allemaal gebeurt. Als je je personeel goed opleid dan is dit investeren en niet weggegooid geld cq tijd.
    Rijd maar eens wat schade en tel daar de kosten maar eens van op.
    Wil niet zeggen dat een rijbewijs alle problemen oplost maar ik zou het een goede zaak vinden!!

    Groet`n.
  • # 9

    PJLigthart

    Ik zie nog steeds het verschil niet tussen een heftruckcertificaat die er nu is en dan het toekomstige rijbewijs. De opleiding moet dan veranderen en er niet een extra papiertje erbij.
  • # 10

    marceltelindert

    Het heftruckrijbewijs maakt het mogelijk om het kaf van het koren in opleidingenland te scheiden. Er zijn heel veel goede opleiders, maar ook heel veel partijen die iemand bij wijze van spreken al een heftruckcertificaat geven als de chauffeur drie rondjes rondom een heftruck heeft gelopen. Oke, dat is misschien wat overdreven. Maar volgens mij is het onmogelijk om in een halve dag iemand alle kneepjes van het heftruckrijden bij te brengen. Die chauffeurs vallen door de mand als ze straks op moeten voor hun rijexamen.
  • # 11

    PJLigthart

    Hoe ziet u de nieuwe opleiding in de toekomst als ik vragen mag? waar bestaat die uit?
    Ik ben toch van mening dat je de hoofdzaken kan leren op een opleiding, maar de verschillende hefaspecten en specifieke verkeersregels toch op je eigen DC moet leren. Elk DC verschilt van elkaar doormiddel van inhoud en indeling. En met het autorijbewijs is ook al jaren duidelijk dat er gewoon slechte opleiders tussen zitten en als je een examinator heb die zijn dag heeft krijg je evengoed je rijbewijs.

reageer

Of registreer u om te kunnen reageren.