Nog geen abonnee? Nu een jaarabonnement met 25% korting bestel hier

Nieuws

Kansen (en ICT-uitdagingen) in de retail

0 1042 Supply Chain

Voor e-commerce zijn steeds meer standaardcomponenten voor software en diensten beschikbaar. Een webshop inclusief logistiek is binnen een week opgetuigd. Maar of het dan ook goed werkt? Retailer Fonq.nl besloot alles zelf te bouwen. Een verslag van het congres Kansen in Retail.
Kansen in Retail 2013
Patrick Kerssemakers, CEO van Fonq.nl

Het congres Kansen in Retail, vorige week in Veghel, gaf bezoekers een aantal mooie voorbeelden van hoe je als retailer in deze economische lastige tijd toch succesvol kunt zijn. Oprichter Patrick Kerssemakers van webwinkel Fonq.nl legde uit hoe het aankoopproces van een consument op internet verloopt en hoe je hierop als retailer moet inspelen. “De consument moet je naam tegenkomen als hij zoekt in Google, maar vervolgens ook als hij doorklikt op een blog of op een vergelijkingssite. Pas als hij op deze manier je naam een paar keer is tegengekomen zal hij je webwinkel bezoeken.”

 

Ook Corné van Overveld, projectmanager supply chain development bij supermarktketen Jumbo, hield een presentatie over een kans die je als retailer kunt benutten:  kosten verlagen. “Wij doen dit door souplesse in de supply chain te creëren. Iedere medewerker is bij ons voortdurend op zoek naar hoe het logistiek proces nog efficiënter kan. Ieder knoopje dat we tegenkomen gaan we helemaal ontwarren en proberen we te verbeteren, vaak ook samen met onze leveranciers.” Jumbo heeft het afgelopen jaar ondanks de stijgende brandstofprijzen zijn supply chain-kosten per collo weten te verlagen en kan mede hierdoor richting klanten de laagste prijzen garanderen.

 

Van retailconcept naar logistiek

Het congres Kansen in Retail werd georganiseerd door vier bedrijven Ortec, Centric Locus, Slimstock en Vanderlande Industries, onder de vlag van het IMCC, een vakvereniging op het gebied van voorrraadbeheer. De locatie was het Innovation Centre bij Vanderlande in Veghel, ontwikkelaar en bouwer van material handling-systemen. Veel van de presentaties zoomden in op de rol van ICT. Dagvoorzitter Jos van Hillegersberg, professor op het gebied ontwerp en implementeren van informatiesystemen op de Universiteit Twente, gaf een aantal mooie voorbeelden van hoe je een nieuw retailconcept vertaalt naar logistiek en de daarvoor noodzakelijk ICT-ondersteuning.

 

Van Hillegersberg: “Dynamische prijzen in een webwinkel is een mooi instrument om verkoop te sturen en gericht voorraad af te bouwen. Hiervoor moet je wel realtime inzicht hebben in je voorraad en de beleveringen. Ook heb je business analytics nodig waarmee je kunt uitrekenen of je bij een bepaalde prijs nog wel geld verdient.”

 

Standaard diensten en componenten

Veel retailbedrijven zijn momenteel bezig met het opzetten en optimaliseren van e-commerce. De trend is dat hiervoor steeds meer standaard diensten en ICT-componenten op de markt komen, vertelt Van Hillegersberg. “Een paar jaar terug was het optuigen van een webshop nog een enorm project dat miljoenen euro’s kostte, tegenwoordig heb je dat in een week gedaan. Alles is voorhanden: een website, een betalingsmodule, de logistieke diensten, sociale media-integratie, geo-analyse, je hoeft het alleen nog maar in elkaar te klikken.”

 

Het implementeren van IT voor e-commerce wordt dan weliswaar eenvoudiger, dat wil niet zeggen dat het ook goed werkt, benadrukt Patrick Kerssemakers van Fonq. “Wij zien dat al die standaard componenten nog erg generiek zijn en onvoldoende aansluiten op wat wij doen. Ook de integratie werkt vaak niet goed. Het kan in theorie allemaal prima met elkaar praten, via zogenaamde API’s, maar in de praktijk gaat het nog vaak mis. Je betaalt ook altijd teveel voor componenten, je hebt meestal maar één klein stukje nodig maar je moet altijd het hele pakket kopen.”

 

Zelf WMS ontwikkeld

Fonq.nl heeft er dan ook voor gekozen om vrijwel alles in huis te ontwikkelen, tot het Warehouse Management Systeem (WMS) aan toe. “We hebben ons destijds uitgebreid georiënteerd maar we konden niks vinden dat aansloot bij het magazijnproces van een middelgroot B2C-retailbedrijf en dat betaalbaar was voor ons.” Kerssemakers denkt wel dat er sprake is van de wet van de remmende voorsprong en dat als hij nu opnieuw zou moeten kiezen meer voor standaardcomponenten zou kiezen. Hij is zeer te spreken over de (standaard!) software van Slimstock voor het optimaliseren van voorraadhoogtes.

 

Corné van Overveld van Jumbo ziet dat er ook in het traditionele retailkanaalop ruimte is voor verbetering op ICT-vlak. Met name op het gebied van integratie. “Wij hebben een WMS, een TMS en ook nog een specifiek planningssysteem en wij merken dat deze niet altijd goed met elkaar praten. Daar ontstaan bij ons nog te vaak problemen.”

 

Volgens dagvoorzitter Van Hillegersberg liggen er weliswaar nog volop kansen in de retail maar zijn er ook nog de nodige ICT-uitdagingen.

  • Kansen in Retail 2013

    Jan Hulsman van Vanderlande

  • Kansen in Retail 2013

    Jos van Hillegersberg

  • Kansen in Retail 2013
  • Kansen in Retail 2013
  • Kansen in Retail 2013
  • Kansen in Retail 2013
  • Kansen in Retail 2013
  • Kansen in Retail 2013

    Corné van Overveld, projectmanager supply chain development bij Jumbo

  • Kansen in Retail 2013
  • Kansen in Retail 2013

    Rene Gijsman, logistiek manager van Kleertjes.com

  • Kansen in Retail 2013

    De vier sponsoren van het evenement: Slimstock Retail, Ortec, Vanderlande, Centric en dagvoorzitter Jos van Hillegersberg

  • Kansen in Retail 2013
  • Kansen in Retail 2013
  • Kansen in Retail 2013

door Harm Beerens laatste update:30 jan 2013

reageer

Of registreer u om te kunnen reageren.