Nog geen abonnee? Nu een jaarabonnement met 25% korting bestel hier

Artikel

‘Retourlogistiek verdient sexy en dynamisch imago’

1 1182 Supply Chain

Kuehne + Nagel opende in maart een retourcentrum in Tilburg. Dit zogeheten middelencentrum maakt deel uit van de springplankstrategie van de logistiek dienstverlener om zich in Nederland verder te specialiseren op het vlak van (duurzame) retourlogistiek. “Bij veel retailers is retourlogistiek nog altijd een ondergeschoven kindje.”
Hans Rietveld (l) en Dolf Grasdijk

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd in Logistiek op 18 juni 2010.


In 2008 nam Kuehne + Nagel de retourcentra over van Albert Heijn in Zwolle, Tilburg, Pijnacker en Zaandam. De twee partijen spraken toen af dat de logistiek dienstverlener de retourstromen van CBL-kratten, big bags met lege petflessen, (bier)kratten, karton, plastic, ladingdragers en andere restproducten gaat verwerken op externe locaties, dus buiten de Albert Heijn distributiecentra. Ook is Kuehne + Nagel nu verantwoordelijk voor de wasactiviteiten van de CBL kratten.

 

Na de bekendmaking dat Albert Heijn de retourlogistiek wilde uitbesteden, heeft de logistiek dienstverlener het afgelopen jaar een middelencentrum geopend op logistiek park Hessenpoort in Zwolle en recentelijk een in Tilburg direct tegenover het Albert Heijn distributiecentrum, waar de bouw in handen was van logistiek vastgoed ontwikkelaar WDP (zie kader) een hagelnieuw pand heeft laten bouwen. “Dit middelencentrum is in een recordtijd van 21 weken gebouwd. In week 41 van 2009 was de start van de bouw en in week 10 (begin maart) van dit jaar was de oplevering. We wilden namelijk de operatie voor Pasen, de eerste echte piekperiode van dit jaar, draaiend hebben. Het was dus extra spannend maar desalniettemin is het proces tijdens de Paasdagen vlekkeloos verlopen”, zegt Hans Rietveld, Business Unit Manager Returns bij Kuehne + Nagel.

 

In die positie is Rietveld nu verantwoordelijk voor zes middelencentra. De vier middelencentra en de twee bestaande fustwascentrales van de logistiek dienstverlener in Den Bosch en Vaassen. “Het afgelopen jaar was hectisch, je wordt in een keer eigenaar van vier retourencentra met de daarbij behorende medewerkers.”

  

Sorteerproces

Volgens Rietveld docken bij het retourcentrum in Tilburg op een dag gemiddeld 400 tot 600 vrachtauto’s aan met retourvrachten vanuit Albert Heijn winkels in Zuid-Nederland. “Deze aantallen nemen rond de Kerstdagen nog meer toe”. De retourvrachten uit diezelfde winkels bestaan voornamelijk uit lege (pet)flessen, (bier)kratten, alle typen CBL-kratten voor vlees en groente, karton, plastic, pallets en andere restproducten. De vrachtauto’s lossen hun retourvracht bij het middelencentrum aan een van van de 32 dockdeuren, voordat ze naar het tegenovergelegen Albert Heijn distributiecentrum gaan voor een nieuwe voorraad. Het lossen van de trucks wordt handmatig gedaan. Daarna volgt een sorteerproces waarbij onder andere de CBL-kratten, pallets en rolcontainers op diverse locaties in het pand tijdelijk gescheiden worden opgeslagen.

 

Hans Rietveld: “Binnenkort nemen we in dit middelencentrum ook twee grote kratwasmachines in gebruik die gekoppeld zijn aan sorteerinstallaties. We beschikken dus over een oneindige capaciteit om kratten te wassen en te sorteren. Indien nodig hebben we nog ruimte voor eventueel een derde installatie. Het voordeel van deze service is dus dat leveranciers hun kratten niet meer vuil hoeven op te halen om ze vervolgens elders op een andere locatie in de keten weer te moeten afleveren voor reiniging. Deze schoonmaakservice zorgt dus tegelijk ook voor een CO2-reductie omdat er minder kilometers gereden moeten worden doordat we de kratten hier op locatie kunnen schoonmaken als de klant dat wil uiteraard.”

 

Retourconcept

De strategie van Kuehne + Nagel is om dit retourlogistiek concept te vermarkten bij andere retailers. “Retourlogistiek blijkt bij veel retailers en ook logistiek dienstverleners nog altijd een ondergeschoven kindje te zijn. Het heeft het imago van vies en smerig. Wij willen juist van retourlogistiek een sexy en dynamisch product maken. Zo wordt dit middelencentrum in Tilburg niet alleen bestemd voor de retouractiviteiten van Albert Heijn, maar kan het in de toekomst ook prima fungeren als multi client site voor andere retailers als een Plus Retail, C1000 of Jumbo. Bovendien hebben we een WMS ontwikkeld dat ook deze retailers kan identificeren. Als onze middelencentra in Zwolle en Tilburg succesvol worden dan is ons streven om in Nederland meerdere panden neer te zetten die zich bezig houden met het afwikkelen van retourstromen. Het voordeel daarvan is dat we door ritten met elkaar te combineren fors kunnen besparen op zowel het aantal leeg gereden kilometers als het aantal trucks binnen de retourlogistiek keten.”

 

Doorrijden

Rietveld haalt het volgende voorbeeld aan. “Als een FMCG-truck van ons in het Albert Heijn DC in Tilburg pallets van Mars uit Veghel heeft afgeleverd, dan kan hij gelijk doorrijden naar het middelencentrum. Daar kan hij vervolgens een lading pallets inladen en met een volle lading terugrijden richting Veghel om deze af te leveren bij bijvoorbeeld een andere klant van ons, zoals Unilever.”

 

Om het retourconcept van Kuehne + Nagel te vermarkten is Dolf Grasdijk sinds maart van dit jaar in dienst als Business Development Manager Returns. De afgelopen maanden is Grasdijk met Rietveld bezig om partijen te interesseren voor het retourlogistiek concept. “We merken dat de interesse groeit. Insteek van die gesprekken is dat we de toegevoegde waarde en gezamenlijke belang van onze werkwijze benadrukken. Als dat niet wordt onderkend dan heeft verder praten geen zin. Ons streven is om retourlogistiek sexy te maken want het is echt een goed product als je slimme logistieke oplossingen wil bieden.”

 

Retourcentrum duurzaam gecertificeerd

De Belgische logistiek vastgoedontwikkelaar WDP verhuurt het middelencentrum in Tilburg voor vijf jaar aan Kuehne + Nagel. De totale investeringswaarde in de bouw van dit pand wordt geschat op 15 miljoen euro. Om te kunnen bouwen op deze locatie op bedrijventerrein Loven heeft WDP eerst een voormalig pand van LIPS en een aanpalend krakerspand op moeten kopen. Het puin dat na de grondsanering overbleef, is verwerkt in de fundering van de nieuwbouw van het retourcentrum. Inpandig zijn diverse duurzame installaties geplaatst zoals hoogfrequente verlichting, meettoestellen voor alle grote verbruikers en monitoring ervan (kWh-meters, watermeters en gasmeters), energiezuinige buitenverlichting en verbeterde luchtdichtheid van het gebouw door gebruik van dockhuizen. Deze duurzame aanpak heeft er toe geleid dat WDP onlangs voor dit pand het BREEAM-NL certificaat heeft ontvangen van de Dutch Green Building Council. BREEAM staat voor Building Research Establishment Environmental Assessment Method en is een beoordelingsmethode waarmee de duurzaamheid van gebouwen kan worden bepaald. Het middelencentrum in Tilburg is het eerste logistieke pand in Nederland dat beschikt over dit duurzaamheidscertificaat. 

  • Retourcentrum

door Bas Dijkhuizen laatste update:26 mei 2012

één reactie

  • # 1

    Frank Loots

    Goed product in een goede niche. Ik snap waar men heen wil met het product en het imago. Het woord "sexy" mag echter wel wegblijven wat mij betreft want dat vind ik wat vreemd overkomen in een logistiek verhaal.

    M.v.g.

    FranconiQue | Post Koerier Transport

reageer

Of registreer u om te kunnen reageren.