Nog geen abonnee? Nu een jaarabonnement met 25% korting bestel hier

Blog / Expertartikel

INK, ISO, Kaizen, Lean en Six Sigma: het kan altijd beter

2 1767 Supply Chain

Hessel Visser

Functie:
Hessel Visser (1950) is Consultant bij CoLogic Knowhow in Logistiek.

Expert operations management / lean

Met deze vijftigste blog voor Logistiek.nl wil ik graag een positieve bijdrage leveren aan de verbeterprocessen die we ruimschoots ingezet zien. Er wordt in de wandelgangen steeds meer over gesproken. Veel medewerkers durven echter de discussie met hun meerderen niet aan om de verbeteringen van onderop in te voeren.
INK, ISO, Kaizen, Lean en Six Sigma

Komt dat omdat medewerkers bang zijn voor hun baan of hun carrière dan denken mis te lopen? Veel organisaties hebben nog een te sterke top-down-cultuur. De structuur van veel bedrijven is vaak nog gesloten. De achteruitgang verloopt meestal heel langzaam. Vaak komt het voor dat de betrokkenen het intern zelfs niet opvalt. Het gaat net zo als het dichtslibben van aders bij een hartpatiënt. Eerst valt het niet op. Als iemand bijvoorbeeld steeds dikker wordt, zegt dat toch nog niet zoveel. Pas als de bloeddruk boven de kritische grens komt gaan we misschien wat aan doen. Bij velen is het dan echter al te ver en verworden we tot een patiënt met diabetes-2.

 

Bij bedrijven zijn er veel kenmerken die tekenend zijn voor de gezondheid:

  • Toenemend ziekteverzuim;
  • Ontevreden leveranciers en klanten;
  • Kritische opmerkingen van werknemers op weblogs;
  • Vertrek van werknemers naar elders;
  • Slechtere financiële resultaten;
  • Et cetera.

Maar tot hoever moet het gaan? Moeten we wachten tot er een burning platform gaat komen? Soms kan het niet anders. Dan zijn de managers zo eigenwijs dat ze de problemen niet willen zien. De klap komt dan keihard aan. Wat er dan gebeurt, is te vergelijken met een rouwproces.

 

Kan het anders?

Het zichtbaar maken van een negatieve spiraal kan echter ook anders. Bij veel ondernemingen die ik meegemaakt heb, was het net zoals bij het sprookje over de nieuwe kleren van de keizer. Door iemand uit een onverdachte hoek de echte problemen bloot te laten leggen. ontstaat er een kans dat er besef gaat ontstaan. Eén van de methoden die geschikt zijn is de mogelijkheid om foto’s of films te maken van situaties in bedrijven. Vele veranderingen sluipen er namelijk in, zoals bij de verslaving aan alcohol en roken. Die zie je zelf niet meer als je binnen in het bedrijf zit. En als het eenmaal de verkeerde kant op gaat is de kans groot dat het snel slechter gaat.
Het kan ook anders. Rudy Giuliani was van 1994 tot 2001 burgemeester van New York. Daar was het voor die tijd steeds onveiliger aan het worden. Hij is bekend van zijn “broken windows approach”. Dat wil zeggen dat het eerste gebroken ruitje een uitnodiging is voor het ingooien van het tweede ruitje. Vertaald naar onze bedrijfssituatie zullen we continu moeten kijken en luisteren waar er een negatieve spiraal ontstaat. Het juist weten te interpreteren van de zwakke signalen is daarom uiterst belangrijk. Luister op de werkvloer. Komt tussen de mensen en communiceer. We moeten dergelijke situaties wel zichtbaar en meetbaar maken. Het betrekken van een buitenstaander kan dan daarbij goed werken. Het moet wel iemand zijn die onafhankelijk is en niet gaat meepraten. Na verloop van tijd moet je ook weer een ander binnenhalen, anders ontstaat er ook weer een vorm van blindheid.

 

Doorgaan met verbeteren

Het ontvangen van de juiste signalen is nog maar het begin van het verbeterproces. Het bereiken van een ommekeer is veel moeilijker. Een revolutie werkt meestal verlammend. Het is als het verleggen van de koers van een mammoettanker. Beetje bij beetje de koers verleggen, maar wel een goed einddoel voor ogen hebbend. Kijk daarvoor eens hoe anderen dat hebben gedaan. Daardoor worden de ogen van uw eigen mensen vaak geopend. Bij één van mijn klanten hebben we zelfs pas na drie keer bereikt dat de medewerkers zagen dat het ook anders kon. Daarna pakten ze zelf de draad op en hebben de ommekeer gerealiseerd.

Met het INK-model is het mogelijk om bewustzijn bij te brengen. Met ISO wordt er een borging opgezet. Voor het echte verbeteren zijn methoden als Kaizen en Lean hierbij prima in te zetten. Het zijn en blijven echter wel hulpmiddelen. De veranderingen en de verankeringen moeten van binnenuit komen. Volhouden is daarbij een van moeilijkste zaken. Verenigt u daarom met anderen die hetzelfde is overkomen. Leed verwerken bij rampen leidt vaak tot volledig nieuwe initiatieven. Daarbij kunnen discussieplatforms zoals bij Logistiek.nl en LinkedIn u al helpen. Ook een vereniging zoals de vLm met de vakgroep Lean Six Sigma kan daarbij behulpzaam zijn. Wilt u zich verder ontwikkelen schroomt u er zich dan niet voor weer eens plaats te nemen in de schoolbanken. Bij een opleiding zoals de EMLog heb ik vele studenten ontmoet die - door te leren, samen te werken met anderen en te kijken buiten de deur- de verbeteringen in hun eigen organisatie wisten te initiëren en te realiseren. Wie volgt?

 

Wat gaat u doen?

Ook u bent in staat om een wending te geven aan de verkeerde ontwikkeling binnen uw organisatie. Neem de beslissing voor uzelf dat het anders moet. Wacht niet tot de ramp gebeurt, anders moet u ook aan leedverwerking gaan doen.

 

Bij deze vijftigste blog leek het me wel leuk om te eindigen met een heus ABC’tje:

 

Argumenteer en Bouw aan een Consistent verbeterproces. Discussieer en Evalueer de mogelijkheden met uw collega’s. Verzamel Fans om u heen en Groepeer de Hints tot Initiatieven die Jullie met Kracht op een Luchtige Manier en Nadrukkelijk Openlijk Presenteren aan uw baas en uw collega’s. Quicke Resultaten dient u Simpel te Tonen op een Uitdagende manier aan alle betrokkenen. Een Vasthoudende Wijze vanwerken aan X-perience op een Yin-yangwijze leidt tot Zelfbewustzijn en betere resultaten voor ALLEMAAL.

door Hessel Visser

2 reacties

  • # 1

    addartis

    Geachte heer Visser, beste Hessel,

    Leuke artikel. Hoewel het doet suggereren dat ISO laaghangend fruit is en Six Sigma de top van de boom is, heb ik daar andere beelden bij. Als we alle onderdelen die je langs de boom weergeeft zien als instrumentaria binnen World Class Manufacturing, heeft het alles met de bedrijfsomvang en -cultuur te maken welke het meeste effect teweeg zal brengen. In die zin mis ik ook tussenvarianten als 5S en SMED. In je eigen boek 'Werken met Logistiek' geef je een prachtige onderverdeling aan. De broken window aanpak komt mij heel bekend voor. In de foodindustrie weten we al lang dat vuil vuil aantrekt. In anonieme omgevingen zie je dit dit verschijnsel ook gebeuren (straatvuil). Alleen als mensen (weer) verantwoordelijk worden voor hun eigen werkplek kan dit een positieve invloed hebben op bedrijfshygiëne. En dit is dan nog maar het begin. Wat de afgelopen jaren een beetje in het slob is geraakt bij de inzet van instrumentaria en technieken is de factor mens. Voor elke verbetering (elke veandering zou verbetering moeten zijn) hebben mensen één basismeetlat; What's in it for me..? Dit lijkt een verborgen agenda maar eenmaal bezig met dergelijke trajecten merk je dat deze vraag speelt. Altijd!


  • # 2

    hessel visser

    @Hans Dank voor je snelle reactie. Graag wil ik een antwoord geven op je opmerkingen. INK en ISO zijn in mijn ogen de eerste stappen in het bewustwordingsproces. Vele bedrijven zijn die fase al lang gepasseerd. Zie in een eerdere blog van mij over ISO. Toch is het een fase die door moet komen. Zaken als 5S en SMED zijn in mijn ogen onderdelen die binnen Kaizen en/of Lean passen. Het zou voor deze blog te ver voeren om het geheel van methoden en technieken op te halen. Voor verdere geïnteresseerden verwijs ik graag naar ons boek Werken met logistiek. Daar hebben we er een geheel hoofdstuk aan gewijd.
    Dat de menselijke kant voor dominant belang is onderschrijf ik zonder meer. In mijn voorlaatste blog komt dat hopelijk beter uit de verf. Het lijkt me interessant dat het onderwijs de komende jaren hier ook veel aandacht aan gaat geven. Vanuit het bedrijfsleven verneem ik dat er in hun ogen nog te weinig aandacht gegeven worden aan de genoemde verbeterprocessen. Hier ligt een prachtige uitdaging, ook voor jou.

reageer

Of registreer u om te kunnen reageren.