Nog geen abonnee? Nu een jaarabonnement met 25% korting bestel hier

Artikel

Wat is de Formule van Camp?

4 11068 Algemeen

De formule van Camp is een klassieke, wiskundige berekening van de optimale bestelhoeveelheid. Maar kun je er in de praktijk ook iets mee? En wat zijn de randvoorwaarden?
Formule van Camp

 

 

De elementen in de Formule van Camp zijn:



Q = seriegrootte (Quantity)

D = de jaarvraag van het product (Demand)

F = bestel-/omstelkosten (Fixed Costst)

h = kosten van voorraadhouden als percentage van de prijs

P = prijs van het product (Price)

 

Hoe vaker je een product bestelt hoe hoger de bestelkosten zullen zijn. Echter als je vaker bestelt hoef je ook minder voorraad aan te houden, en heb je dus lagere voorraadkosten. De Formule van Camp berekent dus de optimale verhouding tussen de bestelkosten en de voorraadkosten.

 

De Formule van Camp is ontwikkeld in het begin van de twintigste eeuw. De formule wordt ook wel de Economic Order Quantity (EOQ)-formule genoemd

 

In welke situaties is de Formule van Camp toepasbaar?

 

De formule is bedoeld voor gebruik op één punt in de keten om te bepalen hoeveel er moet worden ingekocht, dan wel geproduceerd. In het laatste geval moeten in plaats van de bestelkosten de omstelkosten in de productie worden meegenomen. Het houdt dus geen rekening met kosten binnen andere schakels in de logistieke keten. Verder gaat de formule van nogal wat aannames uit:

 

-          de toekomstige vraag naar een product is vooraf bekend en constant in de tijd

-          de levertijden zijn constant en bekend

-          de bestelkosten per bestelling zijn constant en bekend

-          de kosten van voorraadhouden zijn constant en bekend

-          leveringen moeten ineens worden afgeleverd

 

Naarmate deze aannames minder gelden in een bepaalde de situatie, wordt ook de toepasbaarheid van Formule van Camp minder groot. Bovendien zijn er nog andere aspecten die de Formule van Camp onderuit halen:

 

-          wat als een toeleverancier een minimale bestelhoeveelheid hanteert?

-          wat als een toeleverancier alleen in bepaalde verpakkingshoeveelheden levert?

 

Wat zijn eigenlijk de kosten van voorraad?

 

De Formule van Camp gaat uit van bepaalde kosten voor het op voorraad houden van producten. In het logistieke vakgebied wordt hiervoor vaak een percentage van 25 procent per jaar van de aanschafkosten of standaardkostprijs, maar dat is maar een vuistregel. Er is geen wetenschappelijke onderbouwing voor dit percentage, en dus is het maar de vraag of het klopt en of je er een berekening als de Formule van Camp op kunt baseren.

 

Lees ook: De kosten van voorraadhouden (bladarchief, maart 2005)

 

Wat is de waarde van de Formule van Camp?

 

Conclusie: de Formule van Camp is een mooie, klassieke regel die zeer belangrijk is geweest voor de ontwikkeling van het vakgebied voorraadbeheer. In de praktijk lijkt hij niet toepasbaar als de aannames niet overeenkomen met de werkelijkheid.

 

Lees ook: De Formule van Camp praktisch toegepast (expertartikel).

 

Bronnen: Werken met Logistiek (Visser en Van Goor)

 

door Harm Beerens laatste update:31 mei 2012

Gerelateerde tags

4 reacties

  • # 1

    rdekker

    De formule van Camp is vaak kernonderdeel van het logistiek onderwijs, omdat het een simpele en doch krachtige formule is.

    De hierboven gestelde aannames zijn allemaal niet zo sterk itt wat beweerd wordt. Een wat varierende vraag doet er nauwelijks toe. De formule is vrij robuust. Ook een minimale bestelhoeveelheid is er zelfs makkelijk bij in te passen: je rekent gewoon de EOQ uit en kijkt of die groter is dan de minimale bestelhoeveelheid. Zo niet, dan kies je gewoon de laatste.
    Ook verpakkingseenheiden zijn makkelijk er in te verwerken: je rond de EOQ gewoon af naar een geheel aantal verpakkingseenheden.

    Tenslotte de voorraadkosten: er wordt gesteld dat hier geen wetenschappelijke onderbouwing voor is klopt maar ten dele. In het standaard boek voor corporate finance (Brealey and Myers) staat een formule waarmee hij berekent kan worden. Het hangt oa af van welk rendement op je kapitaal je wilt behalen. Zelf heb ik eens voor het IMCC bedrijven om waardes gevraagd en een getal als 25% is heel redelijk.

    Nu zal het wellicht lijken dat ik de EOQ als wonderformule zie. Helaas. Er
    zijn mijns inziens drie andere belangrijke tekortkomingen aan de EOQ formule.
    1) Hij is heel gevoelig voor kwantum kortingen. Een korting van 1% op alle produkten kan al een vergroting van de bestelhoeveelheid van 50% geven.
    2) Bijna altijd worden producten gezamenlijk besteld in plaats van afzonderlijk. In dat geval moet je de individuele bestelkosten bepalen en dat is een stuk moeilijker vooral als er gezamenlijke set-up kosten zijn. Gerelateerd hieraan is het volgende punt.
    3) Transportkosten zijn meestal een (matig stijgende (concave)) trapfunctie van de transporthoeveelheid. Het duidelijkste voorbeeld is hierbij de post: van 0-20 gram 44 ct, van 20-50 gram 88 ct. Als de productwaarde laag is tov de transport kosten zijn de voorraadkosten niet bepalend voor de transport hoeveelheid. In dat geval is het belangrijker een efficiente transportvorm te kiezen, door containers of trucks vol te beladen. Aan de andere kant plegen transportmanagers zich hier nogal blind op te staren en levert het gebruik van de EOQ een check op die zegt of er niet teveel geleverd wordt.

    Kortom, de formule van Camp is heel aardig maar je moet wel weten hoe en wanneer je hem kan toepassen.
  • # 2

    John Keiren

    Bij de onderbouwing van voorraad kosten zijn naast het kapitaalbeslag zaken als risico op vermissing, brand etc , en de kosten voor de opslagruimte te onderscheiden.
    Ik werk in de automotive sector en het gemoemde percentage van 25 % wordt door de managers binnen mijn bedrijf als (veel) te hoog ervaren. Ik reken om die reden meestal met 15 procent. Mede hierdoor zijn de transportkosten in ons bedrijf meestal doorslaggevend bij de bepaling van de bestelserie. Alleen bij hele dure producten zoals motoren, versnellingsbakken en electronica zijn de voorraadkosten maatgevend.
    Het is overigens van belang om een correct en gestaffeld transporttarief te hanteren.
    De opbouw van die staffels is overigens veelal hetzelfde.
    Als een zending twee keer zo groot wordt, stijgen de transportkosten tot Full truck load met grofweg 75%.

  • # 3

    Jan

    Hallo voor mijn studie moet ik de formule van camp leren toepassen kan iemand mij uitleggen hoe ik het volgende bereken:
    Een volle zeecontainer bevat 6000 radio's daarom ziet de leverancier het liefst dat er nooit meer of minder dan 6000 stuks per keer bestelt worden,als er bereid is dat te doen geeft de leverancier een korting van 1500 per kwartaal zal men op dit aanbod ingaan? ja of nee ? laat met een berekening zien waarom wel of niet.Ga er vanuit dat de transportkosten €50.000 per jaar zijn dus €12.500 per kwartaal
  • # 4

    Bart

    @Jan:
    De vraag komt er in het kort op neer: Is de optimale bestelgrootte van het bedrijf rond de 6000 stuks?

    De vaste bestelkosten per jaar zijn 50.000 - 6000 (korting). De gemiddelde jaarvraag, prijs p.p., en rentekosten zul je nog moeten achterhalen.

reageer

Of registreer u om te kunnen reageren.