Nog geen abonnee? Nu een jaarabonnement met 25% korting bestel hier

Nieuws

ECT sluit Amsterdam Container Terminals (ACT)

0 3944 Distributie

Amsterdam Container Terminals (ACT), voorheen Ceres Paragon, sluit per 1 januari 2013. Dat betekent dat de ruim dertig medewerkers die nog voor het bedrijf in de Amerikahaven werken hun baan verliezen. De voornaamste reden van de sluiting is dat er te weinig aanbod is voor de containerterminal die in 2001 vol ambities startte en de concurrentie moest aangaan met de haven van Rotterdam.
ECT sluit Amsterdam Container Terminals (ACT)

Jan Westerhoud, president-directeur van zusterbedrijf ECT, heeft de werknemers gisteren ingelicht over het besluit. ECT en ACT zijn eigendom van het Chinese Hutchison Port Holdings. ACT zat al enkele jaren in zwaar weer. De bij de start in 2001 overigens al omstreden terminal van 54 hectare had jaarlijks 1,2 miljoen zeecontainers moeten kunnen afhandelen. In werkelijkheid werden de afgelopen twee jaar nauwelijks nog zeeschepen ontvangen.

Weinig nieuwe lading
“We hebben alles geprobeerd om nieuwe lading aan te trekken, maar dat is niet gelukt”, verklaart een woordvoerder van ECT tegen Het Financieele Dagblad (FD). Om de terminal te behouden werd ook geprobeerd om binnenvaartschepen te bedienen die containers vanuit Rotterdam naar het noorden van Nederland brengen. “Ook dat bleek niet voldoende.”

Havenkranen staan in de verkoop
Door de sluiting van de terminal zullen 32 medewerkers hun baan verliezen. In 2010 waren al zeventig werknemers ontslagen. Vier van de negen havenkranen zijn volgens het FD reeds verkocht aan een terminal in Spanje. De andere vijf gaan nu in de verkoop.

Diverse eigenaren
De Ceres-terminal werd eind 2008 verkochtaan het Chinese conglomeraat Hutchinson, waar ook ECT onderdeel van is. De terminal was daarvoor in handen van het Japanse logistieke bedrijf NYK.Zowel ECT als het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam had toentertijd grote bezwaren tegen de komst van Ceres. Rotterdam vond dat het niet concentreren van de container- overslagactiviteiten verspillend zou gaan werken en verkeersproblemen zouden verder toenemen. Bovendien vreesde Rotterdam dat er een prijzenslag zou ontstaan.
De aanleg van de containerterminal kostte indertijd in totaal 171,5 miljoen euro. Daarvan kwam 43,5 miljoen euro voor rekening van Ceres. De gemeente Amsterdam investeerde destijds bijna 128 miljoen euro in de infrastructuur en een deel van de in totaal twaalf kranen.

Haven Amsterdam: teleurgesteld
Algemeen directeur Dertje Meijer van Haven Amsterdam zegt in een reactie teleurgesteld te zijn over deze ontwikkeling, maar erkent de huidige realiteit. “Het blijkt economisch niet mogelijk om de terminal in deze vorm rendabel te exploiteren."

Beperkte containeroverslag
De Amsterdamse haven is sterk in energieproducten zoals kolen, olie, bio-energie. Zeecontainers vormen met een percentage van vier procent maar een beperkt segment binnen de Amsterdamse haven. De totale overslag van de Amsterdamse haven kwam dit eerste halfjaar uit op 38,3 miljoen ton.

door Bas Dijkhuizen

Gerelateerde tags

reageer

Of registreer u om te kunnen reageren.