Nog geen abonnee? Nu een jaarabonnement met 25% korting bestel hier

Blog / Expertartikel

Logistiek is niets voor de jeugd

25 4532 Carriere & Mensen

Jan Vieveen

Functie:
Jan Vieveen (1965) is consultant bij Per BV.

Expert logistieke dienstverlening, Expert TMS & boordcomputers

Logistiek leeft niet bij de jeugd. Sinds een paar weken ben ik gastdocent op de Haagse Hogeschool. De vroegere HEAO-opleiding: een volle klas met vooral veel jongens, laptops, mobiele telefoons en energy drink. Ik bewerk ze noodgedwongen met humor, Youtube en deals...
HEAO logistiek

Bij de eerste les hadden de jongens nog het fatsoen rechtop te zitten en antwoord te geven op vragen. De tweede les ontstonden er spontane discussies die echter niet over logistiek gingen. En de derde les waren enkelen ingestort en kregen het hoofd niet meer van de tafel. Helaas was de oorzaak niet de intensieve studie maar een heftig feest.

  

Studie-doel

Voor veel van deze jongens en meisjes is logistiek niet hun studie-doel. Wel probeer ik ze uit te leggen dat logistiek een belangrijke factor is in de productieketen en dat het handig is dat aspect op zijn minst goed te kunnen beoordelen. Een goede logistieke keten is al heel snel een strategisch voordeel.

     

Deal maken

En hoe nu verder in mijn klas? Ik heb de dames en heren bij begin aangegeven dat meedoen vrijwillig is. De voorste rij stel ik vragen. Heb je daar geen zin in, ga dan maar erachter zitten. Zolang degenen die wat willen leren niet gestoord worden, is alles prima. Daarna maakte ik een deal: ik kan de stof in iets meer dan een halve les uitleggen, maar dan moeten ze wel actief meedoen. Werkt uitstekend en ze gaan met een grote grijns en op tijd het lokaal uit. En het lijkt erop dat ze door de korte, intensieve inzet nog wat geleerd hebben ook. Volgende truc: zoek per onderwerp een filmpje op Youtube. Die downloaden mijn kinderen dan even zodat ik niet afhankelijk ben van een wispelturige Wifi verbinding. Werkt ook uitstekend, zeker met een beetje humor.

 

Tenslotte over een paar weken het eindstuk: hoe gaan deze jongens en meisjes hun examen halen? Dat wordt waarschijnlijk klassikaal oude examens maken. Ik vermoed dat we die les over de eindtijd gaan, want dan wordt pas pijnlijk duidelijk wat het gewenste niveau is. Meestal weten ze dan dat het handiger was het boek mee te lezen (en soms ook om het boek toch maar te kopen). Zeg een feest af en studeer een avond/nacht hard, en hopelijk is Nederland dan weer een groep aspirant logistici rijker. Of heeft u betere adviezen?

door Jan Vieveen laatste update:26 mei 2012

Gerelateerde tags

25 reacties

  • # 1

    Dennis student

    Zo werkt het niet alleen in den haag, maar in het hele land. Maar op deze manier, met flink meer motivatie, maar wel hetzelfde onderwijs, ben ik toch tot het 3e jaar gekomen en vastbesloten om mijn studie logistiek en economie af te maken.

    Afwisseling met filmpjes is zeer waardevol, omdat je dan in kan beelden wat de docent nou eigenlijk bedoelde.
  • # 2

    Marielle van Gastel

    Scholen en bedrijven moeten zich aanpassen aan een nieuwe generatie jongeren, ook wel 'de grenzeloze generatie' genoemd. Lees ook mijn blog http://bit.ly/gcbnal
  • # 3

    Robbert

    Het is inderdaad een feit dat studenten slecht gemotiveerd zijn en zeker in de lessen.
    Maar volgens mij is deze constatering een open deur intrappen. Bij de meeste opleidingen is de bovenstaande schets(laptops, telefoons en energy drink) van toepassing. Het is de kunst om de studenten de lesstof te laten bewaren. Zelf ben ik een jaar geleden afgestudeerd en nu pas lees ik al mijn lesstof met interesse door. Niet de opleiding maakt studenten goede logistiekers maar de studenten zelf. Het is voor de opleidingen zaak om contact te houden met bedrijfsleven want daar is het “maken of kraken”! De introductie van nieuwe high potentials is van essentieel belang.

    Een bedrijfsbezoek is vele malen leerzamer dan een college waarin de energy drink je enige redmiddel is.
  • # 4

    Jan Vieveen

    vanzelfsprekend zijn er ook (zeer) gemotiveerde studenten. Meestal weten die ook behoorlijk goed wat ze met hun toekomst willen. Helaas is dat niet zo vaak zo.
  • # 5

    Carrie Ballard

    Companies (smart ones) are going to take another look at their 'older' employees and new candidates. Great idea.
  • # 6

    Petra

    Is het nu anders/erger dan 'vroeger'? Misschien zijn alleen de middelen gewijzigd... van propjes en boeken naar mobiel en laptop?
  • # 7

    Wilco Petersen

    Beste Jan, ik vind het uberhaupt erg knap dat je voor de klas gaat staan! Goed dat mensen dit op kunnen brengen. Docenten: jullie zijn hard nodig, dank voor jullie goede werk namens de sector!
  • # 8

    Hessel Visser

    Beste Jan,
    Ook mijn waardering voor je inzet in het onderwijs. Heb veel respect voor al die docenten die zich zo inzetten voor de logistici van de toekomst. Tip om eens bij een oud-student een bedrijfsbezoek te brengen of bij een vader van een student. Wil best wel eens een les bij je komen geven. Heb nog steeds hoop en vertrouwen in de meeste studenten die ik ontmoet.
  • # 9

    Tomas Tempelaars

    Beste Jan,
    Dit is volgens mij niet alleen het beeld van studenten bij logistieke opleidingen, dit zijn tafrelen die bij vele studies waar te nemen zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat een andere opstelling gewenst is vanuit het perspectief van de docent. Echter door dit gedrag, de mensen die op de eerste rij zitten, is al wel een grove selectie te maken om high potentials te identificeren.

    Daarnaast moet ik je complimenteren met je manier van les geven. Door gebruik te maken van YouTube onderscheidt je jezelf in mijn ogen ook van een gemiddelde docent, die soms al jaren dezelfde presentatie voorleest van het scherm. Deze lesmethode juich ik van harte toe, het is aansprekend, smeuïg en efficiënt. Alle drie van groot belang onder de huidge studenten.
  • # 10

    hansbisschop@upcmail.nl

    Wij (onderwijs en bedrijfsleven) zijn bezig om met behulp van drijfveren (Clare Graves) het onderwijs en beroepenveld te verrijken. Door de functies in de logistiek beter te omschrijven (met name mbv drijfveren) kunnen mensen (die ook op drijfveren gescoord kunnen worden) zich hier beter op richten.
  • # 11

    H. van den Hoff

    Een interessant en voor velen zeker herkenbaar artikel! Hoe kweek je interesse van studenten voor het logistieke vakgebied? Hier is op meer plaatsen al aandacht voor, vanuit bijvoorbeeld het Kennisakkoord waar opleidingen en brancheorganisaties in samenwerken. Deze presenteren, samen met studenten, ondernemers, docenten en Dinalog op 7 april 4 sessies en een lagerhuisdebat over: 2.0 de nieuwe logistieke stage. Tijdens het Dinalog Year Event bij Dinalog in Breda (Zie agenda op http://www.dinalog.nl/institute/agenda/invitation-dinalog-year-event-april-7-2011/604 )
  • # 12

    Mechelien Post (Ex-studente LE- Hogeschool Rotterd

    Dicipline kweek je door ze zelf hard te laten werken voor hun prestatie; ik ben daarom ook zwaar voor het projectmatig leren.
    Doe je niks --> Krijg je niks. Literatuur via hoorcolleges over te brengen is misschien een beetje old-school.
  • # 13

    Coen (4e jaars student Logistiek en technische ver

    Geef de studenten een uitdaging dan alleen een college. Deze uitdagingen moeten dan wel gericht zijn op hun levenswereld. En studenten die niet mee willen doen moet je niet achter in de klas zetten, maar niet binnen laten komen. gezien de Lean filosofie is dit een waste want een waarde toegevoegden actie komt er niet uit voort en waarom zou je er dan tijd instekken. Deze tijd kan beter in de studenten die wel willen leren. Daar vindt ik de filmpjes een goed idee, maar een simulatie game kan ook veel te weeg brengen onder student. Tenminste als ik kijk naar de studenten bij mijn opleiding.

    met vriendelijk groet Coen
  • # 14

    vierde jaars student logistiek en technische vervo

    Coen je doet nu net of docenten ergens een fout maken door te zeggen dat we niet genoeg uitgedaagd worden en dat alles saai is. Dit is gewoon een luxe probleem. Iedereen is zo verwend. Leerstof tot je nemen is soms gewoon niet meer dan het boek door werken. Verder ben ik het wel eens met het feit dat interactie dmv youtube en simulaties positief werkt.

    Voor mij nog een paar weken en dan heb ik dat mooie papiertje in handen. En kan ik alle theorie toe gaan passen.
  • # 15

    Dennis

    Allereerst vind ik de titel verkeerd gekozen. En ik weet niet waar deze docent les geeft, maar het lijkt bijna alsof hij les geeft aan eens stel pubers. Ik neem aan, dat wanneer je, zoals ik, een opleiding volgt in de logistiek, dat je je volledig inzet. Uiteraard is het ook de taak van de docent om de colleges interessant te maken/houden. Het moet wel van twee kanten komen.

    gr
  • # 16

    Peter van Minnen

    Onlangs weer eens gelezen: geld vloeit naar waarde.
    En aangezien tijd geld is, vloeit ook tijd naar waarde.
    En waar steekt een leerling zijn/haar tijd in: in iets dat waarde voor hem/haar heeft.

    Met praktijktverhalen, bedrijfsbezoeken, gastsprekers, youtubes (filmpjes sowieso) maak je het proces boeiender. Belangrijk is dat de jeugd anders leert dan wij ouderen. Veel meer gericht op het, na een hele korte introductie, zelf bepalen waar je discipline in wilt uitoefenen.

    Nog even twee one-liners:
    - alles is logistiek
    - logistiek is slimmer organiseren

    In de lessen zoals boven omschreven pas je deze "wetjes" toe. Zelfs die lastige leerlingen kennis tot zich laten nemen, ook dat is logistiek. En blijkbaar kan dat slimmer. . . daag die leerlingen daarmaar mee uit. Als het slimmer kan, dan is het logistiek (of hoe je het ook wilt noemen).Daarmee raak je naast het proces ook nog eens de materie. Prachtvak.
  • # 17

    Marjan Lijftogt

    Zo'n wedstrijd als The Fresh Connection is natuurlijk de ultieme (leerzame) uitdaging voor elke student Logistiek... Zie ook: http://www.logistiek.nl/supply-chain/supply-chain-management/nid11489-the-juice-brothers-pakken-winst-in-derde-ronde.html
  • # 18

    Frits van Plussen

    @Peter van Minnen: Ben jij filosoof of zo?
    Bezind voor ge bemint.
  • # 19

    Bert Wolters

    Jan,
    Was dat feest waar ze de derde les van 'nagenoten' niet een mooi aanknopingspunt voor logistiek?
  • # 20

    Teun Mur

    Dag Jan,
    toen ik in 1951 op de HBS begon te Utrecht was er nog gezag en fatsoen. Ik gaf recent een lezing voor ook zo'n groep jongelui waarvan er een paar direct begonnen te klieren. Greep er een bij zijn oor en zei: ga je vrijwillig of zal ik je er uit trappen richting je moeder, dan kun je die gaan pesten! Het was gelijk muisstil en we hadden een boeiende discussie ook over logistiek!
  • # 21

    Jan Vieveen

    Teun, dat herken ik wel. Alleen werkt het maar even.

    Overigens kreeg ik veel reacties van studenten die het bevestigen. Het belangrijkste argument is dat zij (nog) niet kunnen inzien wat dit nu later voor inzichten oplevert als ze (hopelijk) in een managementfunctie opereren.

    Overigens het laatste inzicht: de laatste twee lessen verkort ik en behandel ik daarna oefen-examens. Daarmee is in beide delen van de les de aandacht volledig terug! En hopelijk komen er zo goede punten uit. Het examen is een goede stok achter de deur serieus iets met de stof te gaan doen.
  • # 22

    student

    ik snap niet wat al dat geklaag over energy drank overgaat leraren hebben toch ook koffie energy drank is hetzelfde gewoon cafeïne.
  • # 23

    4e jaars student Logistiek & Economie NHTV Bre

    Het is moeilijk om studenten duidelijk uit te leggen wat logistiek nu eigenlijk is. Zoals het antwoord dat ik vaak heb gehoord: 'Logistiek is ALLES', doet het voor de meeste studenten niet.

    Tip voor docenten:
    Indien er gebruik gemaakt wordt van powerpoint e.d. Maak dan geen sheets waarvan studenten denken: 'Deze sheets had ik thuis ook kunnen lezen om het te snappen'. Dit werkt zeer demotiverend voor studenten. Zorg voor veel afbeeldingen en eventueel video's, dit onthouden wij studenten beter. Daarnaast wanneer er weinig info op de sheet staat, zul je als student goed moeten opletten en aantekeningen maken om überhaupt de sheets, bij het studeren, te begrijpen.
  • # 24

    Marjan

    Ik pleit voor inzet van YouTube! Welk filmpje is hét filmpje om aan studenten duidelijk te maken wat logistiek precies is?
  • # 25

    Jan Vieveen

    ik gebruik wel degelijk Youtube als illustratie, o.a. Amazon en het centraal boekhuis, UPS etc. Maar dat is leuk als illustratie, niet als vervangende lesstof.

reageer

Of registreer u om te kunnen reageren.