Nog geen abonnee? Nu een jaarabonnement met 25% korting bestel hier

Nieuws

Arbeidsmarkt 2011: lippenstift, losers en imago

7 545 Carriere & Mensen

Hoewel de actuele arbeidsmarkt anders doet vermoeden sluimert er toch een gevoel van onbehagen in de logistieke sector over voldoende en kwalitatief goed arbeidspotentieel. Dat gevoel bleef ook in 2011 hangen, net als de onmacht om meer vrouwen op managementposities te krijgen en de wetenschap dat veel aanstormend talent uiteindelijk toch buiten de logistiek emplooi vindt. Komt het goed met het imago van logistiek?
heftruck pimp

In West-Brabant en Zeeland ging dit najaar een project van start om vrouwen te interesseren voor de logistiek. Er kwam een heuse informatie- en belevingsdag onder de aansprekende titel ‘Logistiek met Lippenstift'. Misschien komt er een landelijk vervolg. Zeker op managementposities in de logistiek is het aandeel ‘lippenstift' dunnetjes.

 

Alleen losers in de logistiek

Zorgelijk is en blijft ook de uitval van HBO-studenten in logistieke opleidingen. Een groot deel haalt nooit de eindstreep, niet vanwege gebrek aan studerend vermogen, maar wel omdat het gras elders groener blijkt te zijn. MBO-ers zijn al helemaal moeilijk te verleiden om de logistiek te omarmen, zo bleek uit onderzoek. ‘Alleen losers werken op hun veertigste nog in de logistiek' en ‘Ik ken niemand die carrière heeft gemaakt in de logistiek'. Waar of niet waar, dergelijke geluiden helpen niet om jongeren in de voor de logistiek gunstig richting te bewegen.

 

Het ontbreekt aan passie

Omgekeerd is het genoegen ook niet geheel onverdeeld. Tempo-Team brengt jaarlijks een arbeidsmarktanalyse uit. Conclusie dit jaar: het ontbreekt jonge medewerkers aan passie. Daar waar ouderen hun best doen positief te zijn en nieuwe uitdagingen willen oppakken, vindt de jonge garde onder de 25 jaar het wel best zo. Logistiek managers zijn niet erg onder de indruk van de arbeidsmotivatie onder jongeren. De onderzoekers pleiten voor een actief generatiebeleid.

Nog een onderzoek onderstreept de zorgen die er zijn rond vrachtwagenchauffeurs. ABN Amro luidde de noodklok. Volgens TLN en EVO zijn er op nationaal niveau nog geen grote problemen, maar internationaal is de Nederlandse chauffeur een uitstervend ras. De actie van de Vereniging Eigen Rijders deze maand geeft ook aan dat er onrust is.

 

En toch... Nederland is Logistiek

Toch is op imagogebied het nodige aan werk verzet. Zeker ten aanzien van de ‘ridders van de weg', maar ook in algemene zin. De campagne 'Nederland is Logistiek' eindigde dit jaar. Er is een breed actieplan uitgevoerd richting politiek en publiek. Vooral jongeren zijn benaderd, direct en indirect, om de schoonheid van de logistieke sector te ervaren. Dat heeft ook mede geleid tot een betere instroom in het HBO. Het kabinet maakte van Logistiek één van de tien topsectoren, waar een innovatiecontract mee werd gesloten èn een Human Capital agenda wordt opgesteld. Het credo van 'Nederland is Logistiek' was ‘De kunst van het slim organiseren'. Intern als sector zijn op dat punt zeker stappen gezet. De ‘echte' kunst zal zijn om hier een blijvend vervolg aan te geven met effectieve acties om vrouwen, jongeren en de hele samenleving te boeien en te binden aan de logistiek.

door Heres Stad laatste update:26 mei 2012

7 reacties

  • # 1

    Mireille

    Om meer vrouwen in de logistiek te krijgen zou ik beginnen met een vrouwvriendelijker en minder seksistisch plaatje erbij, foei!
  • # 2

    Vera

    Ik ben zelf een logistiek studente (HBO) en ben het opzich met het artikel eens. Ik had zelf nog nooit logistiek gehoord, totdat ik gestopt was met een opleiding aan het rondneuzen ging. Sowieso, bijna iedereen die ik spreek heeft geen idee wat logistiek eigenlijk is...
    Verder, op de Nederlands talige opleiding waren er ongeveer 2 a 3 vrouwen per 28 mannen. Een grote demotivatie is het wanneer mannelijke docenten je elke les gaan vragen of je het wel snapt en of je wel met de jongens in de klas kan meekomen!! Waar halen ze het lef vandaan! Gelukkig is dit op de internationale opleiding niet aan de orde. Hier zijn er minstens 10 vrouwen per klas, wel allemaal uit andere landen.. Verder, tja wat leer je nou op zo'n opleiding? Er wordt nauwelijks aandacht besteeds aan de praktijk, hoe kun je dan een goed beeld krijgen van logistiek? Daarnaast zijn er, naar mijn mening,ontzettend weinig (interessante) (afstudeer) stage plekken te vinden in Nederland.. En inderdaad het plaatje bij de tekst slaat wel ontzettend de plank mis! En geeft misschien ook wel aan waarom vrouwen vaak niet echt warm lopen voor de logistiek!
  • # 3

    Leo Schrijver

    Keuze en selectie op basis van compententies ipv geslacht, huidskleur en of uiterlijk lijkt me nog steeds het beste criterium ipv krampachtige semi populaire acties!
  • # 4

    Jasper

    Beste Leo Schrijver, waren alle meestal mannelijke logistieke managers het maar werkelijk met u eens! Ik hoor een aantal nog altijd zeggen dat ze geen vrouwen op de planning willen... En dat hangt zeker niet samen met hun competenties.
  • # 5

    Inge

    Toch nog even over dat plaatje: veiligheidsschoenen, langebroek en lange mouwen en veiligheidshesje zijn de gebruikelijke uitrusting in een magazijn, en natuurlijk de haren in een staart. Lippenstift mag best, maar geen sierraden. Verder is het goed gebruik om de navel bedekt te laten,om geen onnodige spanning op de werkvloer te brengen. Dus niet alleen een fout plaatje maar ook een onveilig plaatje.
  • # 6

    Gert Geeve

    Afstudeerplaatsen? meld u aan!
  • # 7

    Ad

    Ben een oudere manager in logistiek en heb wel het idee dat zolang de logistieke bedrijven nog veel de familiebedrijven zijn,er niet veel veranderd.
    De managers zijn dan veelal familie of bekenden,bekwaam of niet,solidair zijn aan de familie komt eerst.
    Jammer,zie dagelijks hoeveel er fout gaat of er verloren word door onkunde en haantjes gedrag en hoeveel personeel dat op deze manier gefustreerd en geblokkeerd word,afhaakt en de logistiek voor gezien houd.
    Er is nog een hoop te doen om het imago te verbeteren.

reageer

Of registreer u om te kunnen reageren.